26.4.2014← Takaisin

Maastohiihto palaa Hiihtoliittoon kesäkuun alussa

Suomen Maastohiihto ry on ylimääräisessä hiihtopiirikokouksessa päättänyt palata Hiihtoliittoon tämän tilikauden jälkeen. Yhdeksästätoista piiristä paikalla äänestyksessä oli seitsemäntoista, joista neljätoista äänesti Maastohiihdon hallituksen esityksen mukaisesti ja kolme vastusti sitä.

Maastohiihto ry palaa takaisin Hiihtoliittoon kuluvan tilikauden jälkeen. Maastohiihto ry:n hallitus esitti, että yhdistys palaa Hiihtoliittoon 1.6.2014 alkaen. Esityksen hyväksymiseen tarvittiin kolme neljäsosaa äänistä. Yhdeksästätoista piiristä äänestyksessä paikalla oli seitsemäntoista, näistä neljätoista piiriä äänesti esityksen puolesta ja kolme vastaan. Kolme piiriä vastusti liittymistä nyt esitetyllä aikataululla. Myös Maastohiihdon hallituksen esitystä vastustaneet olivat Hiihtoliittoon palaamisen kannalla.
    - Liittymisen ajoittaminen tilikauden loppuun säästää valtavasti kustannuksia. Olen aivan valtavan helpottunut tästä päätöksestä. Olen suorastaan liikuttunut tästä päätöksestä, toteaa puheenjohtaja Markku Haapasalmi.
    Prosessin seuraava vaihe on Kuopion kokouksessa 24.5., jossa käsiteltäväksi tulee Maastohiihto ry:n toiminnan purkaminen. Maastohiihto ry:n nykyinen henkilökunta siirtyy Hiihtoliittoon ns. vanhoina työntekijöinä, ellei YT-neuvotteluissa muuta sovita.
    - Meillä on tehty henkilökunnan kanssa loistavaa yhteistyötä, eikä yt-menettely aiheuta vähennyksiä henkilökuntaan. Toimenkuvia toki voidaan käydä läpi ja hioa, mutta meillä on loistava henkilökunta, joka on venynyt valtavasti tällä kaudella ja heille siitä suuri kiitos, Haapasalmi kiittää.

Esityksen mukaan Hiihtoliitolle siirtyy Maastohiihto ry:n kaikki varat ja velat. Hiihtoliitto vastaa siitä, että kaikkien lajiryhmien varoja ja velkoja hoidetaan samoin periaattein ja että kukin lajiryhmä hoitaa oman toimintansa sille laaditun talousarvion mukaan.
    Hiihtoliitto ry:n puheenjohtaja oli esityksen läpimenosta tyytyväinen.
    - Silloin kun minut puheenjohtajaksi valittiin, oli yksi missioni yhtenäisen hiihtoperheen rakentaminen. Siinä mielessä tämä tänään tehty päätös on iso askel suomalaiselle hiihtourheilulle ja toki myös henkilökohtaisesti tämä on luottamuksen osoitus, Hiihtoliiton puheenjohtaja Jukka-Pekka Vuori kertoo.