19.11.2016← Takaisin

Laukkanen ja Hakola voittivat Suomen Cupin sprintissä

Enon Kisa-Poikien Mari Laukkanen ja Jämin Jänteen Ristomatti Hakola voittivat vapaan hiihtotavan sprintit kauden toisessa henkilökohtaisessa Suomen Cup -osakilpailussa Rovaniemellä. Ounasvaaran laduilla kovatasoisissa kotimaisissa sprinteissä naisten kakkoseksi ylsi Krista Pärmäkoski, kolmoseksi Riitta-Liisa Roponen. Miesten puolella Martti Jylhä oli toinen ja Matias Strandvall kolmas.

”Finaali oli hieno! Lähdössä katselin, että samat miehet, jotka ovat koko syksyn olleet vierellä. Tiesin kaikkien metkut mitä kukin yrittää mihinkin kohtaan, mutta päätin käyttää samaa taktiikkaa mitä koko päivän: alkuun keulaan ja sitten niin paljon kuin lähtee. Loppuun kun tultiin, tiesin, että tulee painetta. Onneksi pääsin vielä loppusuoralle keulassa ja pääsin nostamaan pokaalin ilmaan”, Hakola sanoi.

Laukkanen oli innoissaan päästessään pitkästä aikaa hiihtämään kilpaa Suomen kärkipään maastohiihtäjien kanssa. Tulos oli toinen Suomen Cup -voitto 2012 ykköstilan jatkoksi.

”Ehkä vähän parempaa kuin neljä vuotta sitten”, Laukkanen nauroi.

”Reippaita hiihtoja lähdin hakemaan, teknistä ja helppoa kovaa hiihtoa hakien. Säästelin viimeistä happopiikkiä, nämäkin kuitenkin ratkeavat siihen finaaliin ja se on tässä hommassa tarkoitus, että sen vie. Finaalista tulikin vähän erilainen, se oli taktisempi. Ajattelin, että olisi esimerkiksi nousussa pystynyt hiihtämään useampaa linjaa, mutta se ei niin ollutkaan”, Laukkanen sanoi.

Hän etenee joulukuuta päälajinsa ampumahiihdon ehdoilla, mutta ohjelmassa tällä hetkellä on maastohiihdon vapaan sprintti seuraavan kerran Lahdessa Skandinavia-cupissa tammikuussa.

Sunnuntaina ohjelmassa on naisilla perinteisen kymppi ja miehillä perinteisellä 16,5 kilometriä.

Mari Laukkasen videohaastattelu kokonaisuudessaan: https://www.facebook.com/hiihdonsuomencup/videos/1833013453647537/
Ristomatti Hakolan videohaastattelu kokonaisuudessaan:

Muita haastatteluja:

Krista Pärmäkoski: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/sc-sprintti-krista-parmakoski
Riitta-Liisa Roponen: https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/sc-sprintti-riitta-liisa-roponen
Miesten pressitilaisuus (Hakola, Jylhä, Strandvall): https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/sc-sprintti-miesten-pressitilaisuus