26.10.2016← Takaisin

Kyllönen ja Hakala innolla avaamaan kilpailukautta Suomen Cupissa – moni asia vielä arvoitus

• Karri Hakala (vas.) ja Lauri Vuorinen ovat kaksi kovaa menijää maajoukkueen haastajaryhmässä.

Kotimainen kilpailukausi pyörähtää viikonloppuna käyntiin totutusti Vuokatissa, jossa Suomen Cupin avauksessa hiihdetään sprintit perinteisellä ja viestit vapaalla hiihtotavalla. Sprinttiin on ilmoittautunut 58 naista ja 101 miestä sekä viesteihin 33 naisten joukkuetta ja 51 miesten joukkuetta.

Avauskisoissa on aina omanlaistaan taikaa. Osalla lumituntumaa on alla enemmän, osalla vähemmän. Tälle kaudelle Ilmajoen Kisailijoihin siirtynyt Karri Hakala oli tiistaina ensimmäistä kertaa lumella hiihtämässä. Hän palasi viime viikolla maajoukkueen haastajaryhmän leiriltä Espanjan Calellasta, joten valmistautuminen kauteen on ollut hieman toisenlainen.

”Kauden avaus tulee aika nopeasti ja vähän eri tyyliin mitä yleensä. Yleensä olen hiihdellyt reilummin Jämillä putkessa ja Vuokatissa ensilumenladulla. Nyt ihan muutaman hiihtokerran tuntumalla pitäisi hiihtää kisaa. Sen näkee kisa-aamuna, mikä on fiilis. Paineita en ole ottanut eikä ole syytäkään. Katsotaan mitä tulee nyt ja siitä jatketaan sitten”, Hakala juttelee.

Harjoituskauttaan parhaillaan armeijassa oleva mies kuvaa pääsääntöisesti ehjäksi. Haastajaryhmässä on tullut paljon ryhmässä harjoittelua Lauri Lepistön, Lauri Vuorisen ja Joni Mäen tarjoamassa tasokkaassa seurassa.

”Kun olemme porukassa treenanneet, olemme pyrkineet kisanomaiseen harjoitteluun. Toivottavasti se näkyy talvella sekä sprintissä että normaalimatkalla. Tehotreenejä on tullut edeltävää vuotta enemmän. Tasatyönnöllä olemme tehneet kovia harjoituksia, toivottavasti se näkyy myös.”

Uuden seuran myötä tulevat viestit ovat Hakalalle mukava lisä:

”Viestihiihtäminen on minulle uutena juttuna. Toivotaan, että saisimme hyviä hiihtoja joukkueena. Viesteissä itse saan kovia hiihtoja ja pääsen ryhmässä hiihtämään. Se tuo varmasti kehitystä.”

”Toivon, että pääsisin Rukalle hiihtämään maailmancupia. Se vaatii sen, että Oloksella saisi hyvän vedon ja Rovaniemellä myös. Toivottavasti niissä kilpahiihtäminen alkaisi tuntua hyvältä. Nyt kun saisi ehjää lumella harjoittelua ja hiihtämiseen tatsin takaisin, siitä se sitten lähtee.”

Jos tulee Hakala avauskisoihin lähes suoraan Espanjasta, on Anne Kyllönen leireillyt Vuokatissa ensilumilla jo reilut pari viikkoa.

”Tosi kiva päästä kisaamaan! Ensimmäiset kisat ovat tietyllä tavalla jännittäviä, sillä ne menevät täysin treeneistä. Tämäkin viikko on treenien suhteen tosi kovaa, joten ei tiedä, miten kroppa reagoi. Voi olla, että on tosi hyvää menoa tai ei kulje mihinkään. Reippain mielin olen lähdössä ladulle”, Kyllönen sanoo iloisena.

Kyllönen on monipuolinen hiihtäjä matkalla kuin matkalla, mutta perinteisen sprintti on matkoista hänelle varmasti parhaasta päästä. Pitkää, mutta profiililtaan helpohkoa sprinttirataa hän kehuu monesta asiasta:

”Hyvä, että on nousua ja vauhdikasta menoa, rata vaatii teknisesti hyvää hiihtämistä. Ajaa asiansa treenin kannalta hyvin. Olen Suomessakin pyrkinyt hiihtämään kaikki erät täysillä, että ne käyvät hyvästä treenistä. Mielelläänhän sitä aina voittaa, mutta pitää ajatella, miten saisi mahdollisimman hyvän hyödyn kohti talven kisoja”, Kyllönen miettii.

Kyllönen pääsee myös Anita Korvan ja Päivi Piminäisen kanssa hiihtämään viestiä Kainuun Hiihtoseuran väreissä.
”Viestiä olemme kaikki innoissamme lähdössä hiihtämään. Rukalla pääsimme päättämään viestin tosi hyvään tulokseen, ja siitä lähdemme osuuksiamme jokainen taas parantamaan.”

Kilpailut alkavat lauantaina klo 10 karsinnoilla.

Lähtölistat: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/vuokatti/lahtolistat/
Kisasivut: hiihdonsuomencup.fi

Seuraa somessa:
@hiihdonsuomencup Facebookissa ja Instagramissa
@schiihto Twitterissä

Kuvassa Karri Hakala (vas.) ja Lauri Vuorinen maajoukkueen haastajaryhmän Calellan-leirillä. Kuva: Heidi Lehikoinen