1.2.2017← Takaisin

Keuruun SM-hiihdot ovat huipuille osa MM-valmistautumista ja haastajille kauden päätavoite

Talven ensimmäiset aikuisten SM-hiihdot tuovat hiihtokansan juhlan jälleen Keuruulle, jossa on hiihto-olosuhteiden eteen tehty vuosikaudet valtavasti töitä. Isolle osalle suomalaishiihtäjistä SM-kilpailut ovat kauden ykköstapahtuma, Lahden MM-kisoihin tähtääville osa valmistautumista. Se takaa katsojille paljon mielenkiintoista seurattavaa.

Vapaan sprintit perjantaina, perinteisen 10/15 kilometriä lauantaina ja parisprintit sunnuntaina tuovat säpinää Keurusselän maisemiin. Lempäälän Kisan Leena Nurmen harjoituskauden ja kisakauden toistaiseksi ovat sotkeneet sairastelut.
”Juhannuksesta lähtien olen jatkuvasti sairastellut ylähengitystieinfektioita. Elokuussa leikattiin nielurisat, siinä oli kuukauden toipuminen. Siitä huolimatta sairastelut ovat jatkuneet, eikä mitään kliinistä syytä ole löytynyt. Kesäkuun lopusta asti olen ollut niin paljon kipeä, että kaksi viikkoa on pisin aika, minkä olen ollut terve ilman mitään oireita. Käsittämätöntä ja uskomatonta, mutta täytyy vain toivoa, että jossain vaiheessa selviäisi. Marraskuussa olin käytännössä tauolla, aloitin sitten taas joulukuussa vasta harjoittelemaan”, Nurmi kertaa.
”Vaikeaahan se henkisesti oli ja on vieläkin. On vaikeaa saada harjoittelua onnistumaan, kun se on tosi katkonaista. Yritän ajatella positiivisesti”, Nurmi sanoo.
Hän on hiihtänyt kuusi kilpailua ennen Keuruuta. Hänet valittiin myös Toblachin maailmancupiin, jossa ruokamyrkytys jätti startit nollaan.
”Lahden Skandinavia-cupissa ja Äänekoskella nuorten SM-kisoissa kulku oli tilanteeseen ja taustaan nähden ihan hyvää. Tietylle tasolle pystyy näköjään nousemaan, kun tekee jotain asioita oikein edes vähän aikaa.”
Keuruun viikonvaihde sisältää sprintin ja parisprintin, mitkä ovat Nurmelle vahvoja matkoja.
”Sprintti on aina mukavaa, saamme taas hyvän pariviestijoukkueenkin”, Nurmi sanoo.
Miesten puolellakin riittää jännitettävää joka päivälle. Matti Heikkinen kilpaili Keuruulla ensimmäisen kerran vuonna 2001. Jyväskyläläinen on ilmoittautunut lauantaille ja sunnuntaille.
”Lauantaina hyvissä maastoissa kova kilpailu tulossa, tässä vaiheessa kaikki kilpailut ovat tarpeen. Sprinttiviestin hiihdän tarpeen mukaan.  Radoilla oma suosikkipätkäni on pitkä nousu, kun noustaan stadionilta ja sitten pitkä linja painellaan kuusikkoon menemään. Siinä on nousun jälkeen vielä pitkä työpätkä. Siellä yleensä eroja syntyy”, Heikkinen sanoo tyytyväisenä.

Aikataulut: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/keuruu/
Lähtölistat: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/keuruu/lahtolistat/

Kisajärjestäjien viimeisimmät kuulumiset vielä tiedotteenakin huomenna torstaina klo 19 Keurusselässä olevan tiedotustilaisuuden jälkeen.

Sosiaalisessa mediassa kisoja seurataan seuraavissa kanavissa:
Facebook: @hiihdonsuomencup
Twitter: @schiihto
Instagram: @hiihdonsuomencup
#schiihto #smkeuruu

Kuvassa Matti Heikkinen voittajana viime vuonna Imatran SM-hiihdoissa (Perttu Hyvärinen vasemmalla ja Lari Lehtonen oikealla, kuva Touho Häkkinen)