28.1.2018← Takaisin

Kerttu Niskanen parhaana suomalaisena Seefeldessä kymmenes – hän suuntaa katseensa takaisin valmistavalle leirille

Seefeldin viikonvaihteen päätöspäivänä nähtiin naisten 10 kilometrin yhteislähtökilpailu vapaalla hiihtotavalla. Kerttu Niskanen, Laura Mononen, Anne Kyllönen, Riitta-Liisa Roponen, Susanna Saapunki ja Andrea Julin vastasivat kilpailun suomalaissuorituksista. Heistä parhaana tänään oli Kerttu Niskanen. Hän hiihti ehjän vapaan kilpailun ollen sijalla 10. Eroa voittaneeseen Yhdysvaltain Jessica Digginsiin oli maalissa 31.8 sekuntia.

”Sanotaan, että vapaan kympiksi massalähdöllä ihan ok. Päätettiin, että tulen leiriltä käväisemään ja tekemään tämän kisan kovana tehotreeninä. Kyllä minä ihan tiukille sain itseni. Totta kai vähän jäi hampaankoloonkin. Vapaan kisaksi ihan ok. Tästä lähden sitten leiriä vielä jatkamaan. Toivottaan, että viimeiset päivät menevät hyvin ja aurinko paistaa ja ruoka on hyvää ja nukuttaa hyvin, niin silloin valmistava leiri menee ihan hyvin. Tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin suunnitellusti. Hyvillä mielin mennään kohti Koreaa, ” iloinen Kerttu Niskanen naurahtaa.

Riitta-Liisa Roponen oli toiseksi parhaana suomalaisena sijalla 18. Porukka hiihtoa piristi loistavasti toimiva suksi, joka toi Roposen maaliin 55.5 sekuntia kärjen perässä.

”Mulla jäi semmoinen ihan hyvä fiilis tästä kisasta. Oli odotettavissa, että voi tulla tällaista porukka hiihtoa ja silloin, kun olisi itsellä värkeissä varaa, niin sieltä ei kerta kaikkiaan pääse. Matkalla olisi kyllä ollut tilaa hiihtää sitten kovempaakin, mutta tänään oli tämän arvoista hiihtoa. Sukset pelasi ihan älyttömän hyvin. Oli ihan mieletön kapula alla. Uskon, että se virekin vielä paranee tässä parin viikon aikana ja kovemmissa kisoissa on vielä kovempi isku päällä,” Roponen tuumaa.

Ensimmäisenä maailmancupin pisteiden ulkopuolelle jäi Anne Kyllönen, ollen sijalla 31. Hänen eronsa kärkeen oli 1:25.2. Kyllönen jäi ensimmäisellä kierroksella liian kauas ja väsymys yllätti toisen kierroksen jälkeen.

”Alussa jäin liian kauaksi. Toisella kierroksella jouduin tekemään kyllä tosi paljon töitä ja yritin hiihtää porukkaa kiinni ja viimeinen kiekka oli sitten kyllä taistelua. Sen huomaa, kun niitä kovia kisoja ei ole tullut, niin ei kestä ihan niitä happoja vielä. Mennään askel kerrallaan eteenpäin,” Kyllönen kommentoi kilpailun jälkeen.

Laura Mononen jäi harmittavasti kärjestä kaksi minuuttia ja 3.4 sekuntia. Hänen oli päivän 47:s. Urheilijalle itselleen jäi kilpailusta hämmentyneet mietteet, kun nähtyyn tulokseen ei tahtonut löytyä selittävää tekijää.

”Alku lähti ihan hyvin ja sen jälkeen en tiedä. Ei, vaan tänään tullut kyllä hiihtämisestä yhtään mitään. Tuli porukkaa niin oikealta, kun vasemmalta koko ajan ohi, että ei ollut mitään tehtävissä. En osaa sanoa. Täytyy tässä yrittää miettiä, että onko tässä tehnyt jotain oikeasti tosi väärin. Ei, vaan jaksanut tänään yhtään, että tosi huono päivä,” Mononen ihmettelee kilpailuaan.

Susanna Saapunki oli kilpailun 40:s ja Andrean Julin puolestaan 64.

Kilpailun tulokset:

Urheilijoiden kommentit: