27.2.2013← Takaisin

Kauden viimeiset nuorten SM-mitalit jaossa Taivalkoskella

Metsä-Veikot 85 ry järjestää Taivalkoskella kauden viimeiset nuorten SM-hiihdot 16. - 17. maaliskuuta. Normaalimatkojen SM-mitaleita tavoittelemaan odotetaan jopa 550 hiihtäjää 17 – 23 -vuotiaiden sarjoihin. Lauantaina naiset hiihtävät vitosen ja miehet kympin vapaalla, sunnuntaina naisilla on ohjelmassa kymppi ja miehillä 15 perinteisellä. Molempina päivinä kilpailu alkaa klo 10.

Taivalkosken oma hiihtäjälupaus Topias Tyni odottaa kovasti kotikisoja. Kisajärjestäjien ja talkooväen panostus on puhunut, ja Tyni uskookin edessä olevan onnistuneet kisat.
”Kisarata on vaativa ja vauhdikas. Etenkin alun kova nousu on riittävän vaativa, ja kokonaisuudesta muutoinkin löytyy mukavasti vaihtelua”, Tyni sanoo.

Tyni muistuttaa vielä, että Taivalvaaran maastot ovat myös yleisön kannalta hyvät.
”Ladun varteen on helppo tulla kannustamaan kilpailijoita. Lisäksi kylätaajama on niin lähellä, että sinne on helppo poiketa silloin kun asiaa tulee.”.

Kilpailunjohtaja Matti Tyni ja järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tuomo Horsma vakuuttavat, että koko kisaorganisaatio on tsempattu iloiselle ja palvelevalle mielelle jo hyvissä ajoin. Kokonaisuutta ja yksityiskohtia on hiottu jo toista vuotta ja käyty myös opintomatkoja muihin kisoihin. Taivalkoskella odotetaan hyvillä mielin maaliskuun puolta väliä.

Taivalvaara on kehittynyt viime vuosina yhä monipuolisemmaksi urheilukeskukseksi. Latureitistöä on kehitetty ja esimerkiksi SM-latu on FIS:n vaatimustason täyttävä. Nousujen korkeusero viiden kilometrin kisaladulla on 155 metriä. Ladun minimileveys on kahdeksan metriä.

Taivalvaaran latu- ja polkuverkko, laskettelurinteet ja hyppyrimäet ovat kovassa käytössä ja tuovat alueelle kävijöitä aina ulkomaita myöten. Erityisesti alkutalvesta kansainvälinen mäkihyppääjä- ja yhdistetyn kaarti kansoittaa Taivalvaaraa. Muun muassa venäläiset, japanilaiset, virolaiset ja valkovenäläiset harjoittelevat mäessä ja laduilla.

Kilpailujen nettisivut
Facebook-profiili