21.1.2018← Takaisin

Julin ja Luusua Suomen Cupin voittoihin Vöyrillä

IF Minkenin Andrea Julin ja Ski Team Mäenpään Ari Luusua pääsivät juhlimaan Suomen Cupin osakilpailuvoittoa Vöyrillä sunnuntaina.

Naisten 20 kilometrillä Julin karkasi kärkiviisikon muilta hiihtäjiltä viimeisen kierroksen loppupuolella ja piti asemansa maaliin asti. Julin jätti Heini Hokkasen toiseksi 3,2 sekunnin erolla. Leena Nurmi oli kolmas. Julinille voitto kotiladuilla oli uran ensimmäinen voitto Suomen Cupissa. Se oli selkävaivojen värittämän alkukauden jälkeen iso asia.

”Voitto on yllätys ja helpotus, olen tosi iloinen. Kun viimeksi täällä oli nuorten SM:t, ne olivat minulle tosi huonot. Nyt oli niin hauskaa saada näyttää kotiyleisön edessä mitä olen tehnyt. Hiihto tuntui aika helpolta, kun vedin, oli vähän raskaampaa. Olin aika päättäväinen, kun viimeiselle kierrokselle lähdin. Vähän mietin, että kun Leena ei vetänyt metriäkään, jos hän tulee, muttei tullutkaan. Tällä on iso merkitys, sillä itseluottamus on ollut aika matala. Tämä näytti, että kesällä olemme tehneet oikeita asioita ja olen mennyt eteenpäin. Olen menossa ylöspäin”, Julin sanoi.

Miesten 30 kilometrillä voitto ratkottiin vasta loppukirissä, jossa Ari Luusua jätti Juho Mikkosen toiseksi 0,2 sekunnin erolla. Heikki Korpela nousi ensimmäistä kertaa henkilökohtaisessa Suomen Cupin kilpailussa palkintokorokkeelle ja oli kolmas. Myös Luusualle voitto oli Suomen Cupissa ensimmäinen.

”Tutut olivat tuttuja. Tiesin, että Juho on kova ja Heikki näytti aikaisemmilla kierroksilla, että hänellä on hyvännäköinen jalka loppuun. Ajattelin yhteen korttiin käyttää oman vahvuuteni, ja se puri tuohon ylämäkeen. Vaikea sanoa tuosta, millaista hiihto oli, kun porukalla hiihdettiin ja kaikki vähän peesailivat. Hiihdettiin voitosta, Suomen Cupin voitto on mukava. Mielellään ottaisin kovimmat tänne mukaan, mutta voittaminen on mukavaa. Tällä kaudella vauhti ja rentous on puuttunut, jaksan kyllä. En tiedä, mistä johtuu, olenko liian tosissani tässä hiihdossa. Torstaina lähden Italiaan, siellä on Marcialonga ja Toblach–Cortina, ainakin jälkimmäisen hiihdän. Marcialonga voi tulla liian äkkiä”, Luusua sanoi.

Suomen Cup jatkuu Rukalla 24. –25. maaliskuuta. Suomen Cupin kärjessä ovat Juho Mikkonen ja Anne Kyllönen.

Tulokset: Miehet ja naiset

Cupin pistetilanteet: Miehet ja naiset