23.2.2014← Takaisin

Heiskanen viikonlopun tuplavoittaja,Varis jo 9. kertaa Finlandian kuningas

Miesten 32 kilometrin vapaalla hiihtotavalla kisailtu sunnuntain Finlandia-hiihto päättyi tutun miehen tuuletuksiin, Kari Varis voitti yhdeksännen kerran. Naisten kisan nopein oli Heli Heiskanen.

Naisten kisan voitti eilisen perinteisen tapaan Heli Heiskanen. Tuplavoittaja Heiskanen johti sunnuntaina naisten sarjaa alusta loppuun tullen maaliin ajalla 1.32.08.
- Tämän päivän tavoitteeksi laitoin, että kolmen joukossa oltaisiin, joten tavoite täyttyi kiitettävästi, molempien matkojen kultamitalisti hymyili.
- Eilinen 32km perinteinen hiihto tuntui hieman jaloissa, eikä ikinä voi tietää miten kroppa toimii fyysisten ja vaikeiden keliolosuhteiden johdosta. Märkäsade toi hiihtoon kovimman, mutta tasapuolisen haasteen. Välineistö toimi siitä huolimatta kelvollisesti, viikonlopun tuplamestari kertasi viikonlopun rasitusta ja olosuhteita.
Naisissa muut palkintopallisijat menivät venäläisille, kun toiseksi hiihti Olesya Gusenkova ja kolmanneksi Natalia Volkova. Kaksikko hävisi kuitenkin voittajalle reilusti yli kolme minuuttia.

Eilisestä kakkossijasta sisuuntunut Kari Varis otti jo kaikkiaan yhdeksännen Finlandia-hiihto voittonsa jättämällä muuten tasaisen kärkiporukan 35 sekunnin päähän. Variksen voittoaika oli 1.20.16.
- Vähän jäi eilisestä hampaankoloon. Oli kova paikka, kun venäläinen yritti karkuun, että töitä joutui tekemään saadakseen kiinni. Lopulta sellainen yhdeksän kilometriä ennen maalia pääsin karkuun ja ratkaisemaan voiton yllättävinkin helposti, voittaja kertoi.
- Lyhennetty reitti toimi tänäänkin hyvin. Tasaisin osuus sieltä jäi pois, joten nyt reitti oli mukavan mäkinen ja rankka. Järjestäjät olivat saaneet ladut erittäin hyvään kuntoon. Kokonaisuutena reitin lyhennys oli erittäin onnistunut ratkaisu, Varis kommentoi tänä vuonna hiihdettyä 32 kilometrin Finlandia-reittiä.
- Paljon on tullut hiihdettyä kilpaa ja sitä kautta valmistauduttua. Esimerkiksi nyt olin keskiviikkona ja lauantaina Latviassa Skandinavia-cupissa, joten tämä oli jo neljäs kilpailuni tälle viikolle. Seuraava tähtäin on ensi viikonlopun Salpausselän maailmancup ja siellä 15 kilometrin vapaan hiihtotavan kilpailu, Varis kertoi valmistautumisestaan ja seuraavasta päämäärästä.
Irtiottoa yrittänyt venäläinen Mikhail Utkin oli lopulta toinen. Loppukirissä Utkin kukisti Gustafssonin-veljekset Johanin ja Joakimin sekä Sami Orpanan, edellä mainitussa järjestyksessä. Koko nelikolle kirjattiin kuitenkin sekunnilleen sama aika.

Finlandia-viikonloppu sujui kokonaisuutena erinomaisesti ja palaute hiihtäjiltä oli erittäin positiivista. Finlandia-hiihtoihin ilmoittautui kaikkiaan 5367 hiihtäjää ja maaliin selvisi lauantain ja sunnuntain aikana 4272. Finlandia-hiihdot startattiin jo keskiviikkona hieman vajaan 2000 lapsen voimin. Finlandia-hiihdon puheenjohtaja Juha Viljamaa tiivistää organisaation tunnelmat osuvasti.

- Päällimmäinen ajatus on helpotus ja kiitollisuus kaikkea meidän omaa organisaatiota kohtaan. Meidän vapaaehtoiset, Lahden kaupunki, Hollolan kunta ja maanomistajat tekivät melkeinpä mahdottomasta mahdollisen. Olosuhteet huomioon ottaen kaikki meni aivan nappiin, Viljamaa jakaa kiitosta.