2.10.2014← Takaisin

Puheenjohtajan kirje hiihtoväelle

Hyvät hiihtovaikuttajat,

Meillä on takana Helsingissä pidetty HiihtoSuomi-tapahtuma sekä liitto- että liittovaltuuston kokous. Haluan kiittää kaikkia erinomaisista eteenpäin vievistä kokouksista ja hyvästä yhteishengestä, joka meillä vallitsi. Jos tällä tiellä jatkamme, visiomme ”Maailman Paras Lumella” on täysin saavutettavissa.

Edellisen tilikauden tulos näytti lähes 300.000 euron positiivista tulosta. Pystyimme täten jakamaan ylijäämää maastohiihdolle sekä mäki-yh:lle ja näin keventämään kertynyttä negatiivista omaa pääomaa. Haastavat taloudelliset ajat aiheuttavat jatkossakin päänvaivaa kaikille lumilajeille markkinaehtoisen rahan saamisessa. Menestys ja oikeasti rakennetut kaupalliset paketit ovat avain suunnan kääntämisessä. Alppihiihto on esimerkki hyvin rakennetusta tuotteistuksesta. Maastohiihto on nyt aallonpohjan jälkeen pääsemässä hyvään vauhtiin. Mäki/yh:n osalta pitkä menestymättömyys on kumuloitunut haasteena yhteistyökumppaneiden suuntaan. Tämä on alue, joka on ratkaistava heti. Synergiaetuja markkinoinnissa ja myynnissä on haettava lisää.

Kuopion liittovaltuuston kokouksessa hyväksyttyä Hiihtoliiton strategiaa jalkautetaan useissa alueellisissa tilaisuuksissa syksyn aikana. Tilaisuudet ovat vuorovaikutteisia ja keskustelun painopiste on siinä, mitä eri alueilla ja seuroissa voidaan tehdä strategian toteuttamiseksi. Hiihtoliiton toiminnan moottori ovat kuitenkin ensi kädessä seurat.

Uutta strategiaa tukemaan uudistimme Hiihtoliiton brändi-identiteetin. Uusi ilme ei tietenkään ratkaise kokonaisuutta. Yksittäiset aktiviteetit talouden, maineen, urheilun ja liikunnan eteen ovat ne ratkaisevat askeleet. Mutta uusi brändi on aina lupaus paremmasta huomisesta. Lupaukset on vain lunastettava. Tuleva kausi onkin tärkeä. Tähtäimessä ovat Vailin ja Falunin MM-kisat. On kaikki syy olettaa, että alppijoukkue Andreas Romarin johdolla jättää taakseen Sotshin epäonnen. Maastohiihto jatkaa nousuaan. Ramsaun-leiriltä kuului positiivisia signaaleja. Ja mäkihyppääjät ovat tuplanneet harjoitusmäärät. Olisin yllättynyt, ellei olympialaisista alkanut suomalaisen hiihtourheilun käänne jatkaisi nousuaan.

Tarvitsemme menestystä matkalla kohti päätavoitetta Lahtea 2017. Menestys tuo yleisöä. Ja yleisö tuo rahaa. Kisoja ei voi järjestää enää perinteiseen malliin. Ihmisillä on useita vaihtoehtoja, miten vapaa-aikaansa käyttävät. Vain monitahoinen ja sisällöllisesti rikas tapahtuma liikuttaa massoja ja sponsoreita. Janne Leskinen organisaationsa kanssa ponnistelee tällä hetkellä rakentaakseen kisoille kestävän strategian, liiketoimintamallin ja ennakkohuuman. Kaksi seuraavaa vuotta ovat kriittisiä tässä ja nyt tarvitaan jatkuvuutta menestyksen turvaamiseksi.

Olemme myös tarkistamassa Hiihtoliiton sääntöjä. Selvitysmieheksi on lupautunut ministeri Lauri Tarasti, joka ei liiemmin esittelyjä kaipaa. Hänen johdollaan valmistellaan Hiihtoliiton johtokunnan ja päätöksentekoelimien tueksi erilaisia sääntöskenaarioita, joista valitsemme parhaan, suoraviivaisimman ja eniten suomalaisten lumilajien menestystä mahdollistavan mallin. Tämä työ etenee konkreettisesti kevään aikana. Päätösten aika on sitten huolellisen analyysin ja keskustelujen jälkeen. Myös Kansainvälisessä Hiihtoliitossa painoarvomme nousee lähivuosina. Työstämme Martti Uusitalon johdolla SHL:n uutta FIS-strategiaa ja pelikirjaa, joka turvaa oman asemamme kansainvälisessä hiihtopolitiikassa.

Useita strategiaa toteuttavia hankkeita on siis nyt menossa. Juna kulkee eteenpäin. Uskon ja tiedän, että tässä kannattaa olla mukana. Ja pian kilpailukausikin alkaa. Levi ja Ruka ensimmäisinä kunnon testeinä siitä, missä tällä hetkellä menemme.

Haluan toivottaa kaikille hyvää alkanutta lokakuuta. Olemme yhdessä sopineet, että yksi kulmakivemme on avoin viestintä ja tiedotus. Lisää ajatuksiani jaan tässä muodossa säännöllisesti koko loppusyksyn ja kevään ajan.

Jukka-Pekka Vuori
    Suomen Hiihtoliitto