8.4.2019← Takaisin

Tiilikainen ja Niskanen avasivat Lapponian voittoisasti

Tino Tiilikainen vei miesten ja Kerttu Niskanen naisten Lapponia-hiihdon avauspäivän voiton.

Keimiön Kiekerön 60 kilometrillä miesten kakkosena maaliin tuli Juho Mikkonen, kolmas oli Kari Varis. Toisena vuotena Lapponiaan osallistuva Tiilikainen otti ensimmäisen osakilpailuvoittonsa.

Tiilikainen jätti Mikkosen lopulta 59,2 sekunnin päähän karattuaan muusta kärkiporukasta jo hyvissä ajoin.

– Ei ollut millä tavalla suunniteltu (irtiotto). Eilen meni jäseniin viiskymppinen, mutta eka 30 kilsaa mentiin todella hiljaa. Minua rupesi tympäisemään se vauhti. Ajattelin nyppästä helppoon pätkään, yhtäkkiä huomasin, että olin aika paljon irti. Ei siinä ollut muita vaihtoehtoja kuin antaa mennä sen jälkeen. Eroa tuli tasaiseen koko ajan lisää. Siinä olikin turvallisen tuntuinen ero olemassa, rennosti sai hiihdellä siitä eteenpäin, Tiilikainen sanoi.

Naisten kilpailussa Kerttu Niskanen vei voiton ylivoimaisesti, sillä eroa Maija Hakalaan kertyi 2.47,9. Sini Laine oli kolmas.

– Miehillä oli aika leppoisa vauhti alussa, ja minulla oli hyvä suksi, joten siinä oli ihan kiva tulla mukana. Sitten jäin yksin hiihtämään ja aika pitkän pätkän jouduin yksin hiihtämään järvelle asti. Onneksi sitten tuli 30:n hiihtäjiä, joten sain jonkun miehen kaveriksi, mutta aika lailla yksin sain tehdä töitä loppuun asti, Niskanen sanoi.

Tulokset:

Lapponia-hiihto, 1/3 osakilpailu, Keimiön Kiekerö:

Miehet, 60 km (v): 1) Tino Tiilikainen Kolström Ski-Doo 2.47.23.5, 2) Juho Mikkonen Kolström Ski-Doo 2.48.22.7, 3) Kari Varis Kolström Ski-Doo 2.50.36.7, 4) Anssi Pentsinen hiihtokoulu.fi 2.51.37.8, 5) Sami Lähdemäki 2.51.41.4.

Naiset, 60 km (v): 1) Kerttu Niskanen Kolström Ski-Doo 3.00.56.7, 2) Maija Hakala Suksihuolto Sininen Latu 3.03.44.6, 3) Sini Laine 3.28.44.0, 4) Tellervo Ylimartimo 3.29.14.8, 5) Katja Järvelä Ski Jyväskylä 3.44.28.2.