14.12.2018← Takaisin

Puheenjohtajan tervehdys joulun alla

Hyvät lumilajien ystävät,

talviolympiavuosi 2018 alkaa olla päättymässä ja seuraavien arvokisojen, Seefeldin MM-kisojen alkuun on aikaa kaksi kuukautta. Arvokisoja riittää jo kolmantena vuonna peräkkäin. Kun kilpailukausi on jo hyvässä vauhdissa, spekulaatiot käyvät kiivaana siitä, jatkuuko menestyksemme myös Seefeldissä. Alkukauden maailmacupit eivät vielä ole tuoneet meille toivottua menestystä. Hiihdossa ja yhdistetyssä on varmasti kaikilla ollut enemmän odotuksia.

Suurena ilonaiheena on ollut mäkihypyssä nähtävissä oleva noususuhdanne. Lauri Hakola on tiiminsä kanssa tehnyt hyvää työtä ja tulokset alkavat näkyä. On ollut suorastaan liikuttavaa nähdä ja kuulla Suomen kansan osoittama ilo Antti Aallon hyvistä sijoituksista alkukaudella. Meillä on mäkihypyssä nuori joukkue, jolla on potentiaalia nostaa suomalainen mäkihyppy takaisin sille kuuluvalle paikalle.

Maastohiihdossa erittäin myönteinen asia on ollut meidän nuorten hiihtäjiemme lupaavat suoritukset. Maajoukkueeseen tällä kaudella nousseet Eveliina Piippo, Joni Mäki ja Susanna Saapunki ovat hiihtäneet hienosti ja lunastaneet paikkansa kovassa a-maajoukkueessa. Eveliina pääsi jo nauttimaan podium-paikastakin naisten upean viestihiihtojoukkueen kanssa Beitostölenissä.

Yhdistetyn nuoren joukkueen osalta hiihtokunto tuntuu olevan kohdallaan. Mäessä ei ole kisatilanteessa vielä saatu esiin sitä osaamista, joka jokaisella urheilijalla on. Uskon vahvasti, että kunto saadaan täysimääräisesti esiin molemmissa lajeissa kauden edetessä.

Tuleva viikonloppu on jälleen lajiemme superviikonloppu: edessä on 22 kilpailustarttia, joissa suomalaisia on mukana. Lisäksi parahiihdon maailmancup on käynnissä Vuokatissa. Maastohiihdossa kilpaillaan maailmancupissa ja Skandinavia Cupissa, mäkihypyssä maailmancupissa ja Continental Cupissa ja yhdistetyssä Continental Cupissa. Tämä on hyvä osoitus siitä, että teemme hyvää työtä kaikilla tasoilla ja jatkossakin A-maajoukkueeseen on mahdollista nostaa jo kansainvälistä kilpailukokemusta omaavia urheilijoita.

Hiihtoliiton uunituoreen, täsmennetyn strategian mukainen toiminta-ajatuksemme on ”tuottaa Suomen kansalle unohtumattomia elämyksiä huippu-urheilumenestyksen kautta”. Luotan vahvasti siihen, että tämä toteutuu käynnistyneen kauden aikana ja erityisesti Seefeldissä.

Lajiemme näkyvyys nousi uudelle tasolle, kun Yle näyttää kisat kattavasti Suomen kansalle. Urheilustudion toimittajat ja asiantuntijat tekevät hienoa työtä. Ammattitaito on huippuluokkaa, taustoituksia on tehty laajasti ja kisailme studiossakin on raikas ja positiivinen. Iso kiitos Ylelle jo tässä vaiheessa.

Strategiamme painopisteet ovat menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat ja vetovoimaiset hiihtolajit. Yhtenä strategiamme toteutumisen edellytyksenä on olosuhteiden kehittäminen. Se on iso kysymys aikana, jolloin lumiraja ainakin alkukaudesta on yhä korkeammalla. Me tarvitsemme lisää ensilumenlatuja ja rullahiihtoratoja joka puolelle Suomea. Nyt niitä puuttuu erityisesti eteläisemmästä Suomesta, jossa suurin osa väestöstä asuu. Entistä paremmat olosuhteet ovat ratkaisevassa roolissa seurojen toiminnan kannalta. Viime talven hyvä lumitilanne myös Etelä-Suomessa osoitti, kuinka upean vetovoimainen laji hiihto on.

Hiihto on myös mitä parhainta kunto- ja terveysliikuntaa. Olosuhteiden kehittämisessä avainasemassa ovat kunnat, joilla on vahva intressi edistää kuntalaisten liikuntaharrastusta ja sen myötä ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. Erinomaisia esimerkkejä myös yksityisen rahoituksen turvin toimivista ensilumenladuista löytyy useita eri puolilta Suomea.

Hiihtoliiton tehtävä on strategiansa mukaisesti kaikin käytettävissä olevin keinoin edistää olosuhteiden kehittämistä. Se tarkoittaa käytännössä mm. tiedon jakamista olosuhteiden kehittämisen kokemuksista ja parhaista käytännöistä sekä asian esillä pitämistä keskusteluissa päättäjien kanssa.

Arvokisoista puheenollen meillä on jälleen kotikisat Lahdessa. Ne ovat nuorten MM-kisat
20.–27. tammikuuta 2019. Kisat ovat hieno mahdollisuus nuorille urheilijoillemme päästä kisaamaan maailmanmestaruuksista kotiladuilla. Kisoissa on kova taso ja mukana on jo aikuistenkin sarjoissa menestyneitä urheilijoita. Kannattaa siis lähteä jälleen Lahteen.

Me Hiihtoliitossa tiedostamme hyvin, että meidän pitää kyetä jatkossa panostamaan nykyistä enemmän nuorten urheilijoidemme valmennukseen. Vain sillä tavalla me kykenemme tarjoamaan niitä unohtumattomia elämyksiä myös tulevina vuosina. Tarvitsemme tähän uusiakin rahoituslähteitä, joita etsimme koko ajan.

Kulunut vuosi on ollut mielenkiintoinen ja työntäyteinen. Olen iloinen siitä hyvästä kehityksestä, jota meillä on ollut monella rintamalla. Talous on saatu kääntymään parempaan päin, vaikka haaste on edelleen iso. Ilmapiiri lajiemme ympärillä on innostunut ja yhteinen tekemisen meininki hyvä. Meidän on koko ajan muistettava katsoa eteenpäin ja jatkettava määrätietoista työtä nöyrällä mielellä jatkuvan parantamisen hengessä.

Paljon kiitoksia meidän sitoutuneelle henkilökunnallemme hyvästä työstä ja venymisestä tiukoissa paikoissa. Kiitokset luottamushenkilöille, seuroissa toimiville ihmisille ja kaikille Teille, jotka teette arvokasta työtä lumilajiemme hyväksi. Ja vielä iso kiitos urheilijoillemme ja taustavoimille tuloksellisesta työstä tänäkin vuonna.

Ilman hyviä yhteistyökumppaneitamme emme kykenisi tarjoamaan urheilijoillemme kilpailukykyisiä olosuhteita valmentautumiseen. Parhaat kiitokseni heille tärkeästä tuesta.

Toivotan Teille ja läheisillenne hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Markku Haapasalmi
Hiihtoliitto