3.10.2018← Takaisin

Puheenjohtajan kirje - talous ja strategia keskiössä

Hyvät lumilajien ystävät,

kirjoitan tätä kirjettä HiihtoSuomi-viikonlopun liittokokouksen ja liittovaltuuston kokouksen jälkeisissä tunnelmissa. Ne tunnelmat ovat energisoituneet ja innostuneet. Hämeenlinnan Aulangolla vallitsi rakentava yhteistyön henki.

Pääotsikoita olivat viime kauden tulokset, tulevan kauden toiminta, terävöitetyn strategian käsittely ja hyväksyminen sekä henkilövalinnat. Parhaat onnitteluni ja hyvän menestyksen toivotukset kaikille luottamustehtäviin valituille.

Lämpimät onnittelut myös Hiihtoliiton kunniajäseneksi kutsutulle Seppo Pellille sekä Hannu Koskivuori-mitalin saaneelle Aatto Lamminpäälle.

Talousasiat ovat ymmärrettävästi olleet menneen tilikauden painopisteenä. Tilinpäätöksemme on 450.000 euroa ylijäämäinen. Se on selvästi enemmän kuin budjetoimme. Näin merkittävän käänteen taloudessa mahdollisti nopea reagointi Lahden MM-kisojen jälkeiseen tilanteeseen. Henkilöstön lomautukset, säästötoimet ja tiukka kulujen hallinta olivat menopuolen toimenpiteitä.

Tuottojen puolella maailmacupkisat niin Rukalla kuin Lahdessakin onnistuivat erinomaisesti. Sen lisäksi yhteistyökumppanitilanteemme on varsin hyvä. Iso kiitos kuuluukin upeille yhteistyökumppaneillemme vahvasta tuesta.

Voimme siis iloita hyvästä tilinpäätöksestä. Iso kiitos kuuluu meidän henkilökunnallemme, joka on tinkimättömästi ja vastuullisesti hoitanut taloutta. Samaan hengenvetoon on todettava, että tarkan taloudenpidon on jatkuttava. Taseessamme on sen verran miinusta, että vain ylijäämäisillä tilinpäätöksillä tilanne ajan myötä paranee. Hiihtourheilutermein kuvattuna menopuolelle pitää saada pitoa ja tulopuolelle luistoa.

Me haluamme turvata urheilijoillemme kilpailukykyiset edellytykset valmentautumiseen. Maajoukkueen lisäksi meidän pitää jatkossa kyetä saamaan lisää resursseja tulevaisuutemme turvaamiseen. Se tarkoittaa panostusta nuorten urheilijoidemme valmentautumiseen ja seuratoiminnan kehittämiseen. Haemme jatkuvasti uusia tulolähteitä ja teemme aktiivista työtä yhteistyökumppaniemme säilyttämiseksi ja uusien hankkimiseksi.

Tulevan kauden budjetti on samaa suuruusluokkaa edellisen tilikauden kanssa. Haasteena on maailmancup-tuottojen alempi taso. Se johtuu pienemmästä kisamäärästä Rukan ja Lahden kisoissa. Menopuolella Seefeldin MM-kisat ovat kustannuksiltaan merkittävät. Joka tapauksessa urheilijoillamme on hyvät mahdollisuudet valmistautua tulevaan kauteen.

Talouden ohella toinen keskeinen asiamme on päivitetty strategiamme. Terävöitetty strategiamme ohjaa toimintaamme tästä eteenpäin vuoteen 2022 saakka. Hiihtoliiton toiminta-ajatus on: ”Tuotamme Suomen kansalle unohtumattomia elämyksiä huippu-urheilumenestyksen kautta ja olemme merkittävin kansan liikuttajia lumella”.
Hiihto on edelleen Suomen kansan rakastama laji. Katsojaluvut ovat huippuluokkaa ja tulevalla kaudella saamme nauttia hiihtourheilusta vapailla kanavilla enemmän kuin koskaan.

Toiminta-ajatuksemme perustuen strategian kolme painopistettä ovat: menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat ja vetovoimaiset hiihtolajit. Hiihtolajeilla tarkoitamme maastohiihtoa, mäkihyppyä, yhdistettyä, alppilajeja sekä muita lumella tapahtuvia hiihtolajeja ja niiden kesämuotoja.

Toimintaamme ohjaavat arvot ovat yhteistyö, uskallus, osaaminen ja yhdenvertaisuus. Kukaan ei yksin saa paljon aikaan ja siksi hyvä yhteistyö joka suuntaan on keskeinen edellytys tavoitteidemme toteutumiselle. Hyvä yhteistyö edellyttää luottamusta ja se myös lisää luottamusta. Uskallamme tehdä valintoja, luopua sellaisesta, mikä ei toimi, arvioimme toimintaamme ja päätämme rohkeasti.

Osaaminen on avain onnistumiseen niin luottamushenkilöillä, valmentajilla kuin koko henkilökunnalla. Se on sitä myös urheilijoilla. Neljäs arvomme on yhdenvertaisuus. Hiihtoliitossa toimivat ihmiset ovat samanarvoisia. Osallistamme, kuulemme ja keskustelemme aidosti.

Toimintamme jatkuvuuden kannalta elinvoimaiset seurat ovat ratkaisevassa roolissa, kun haluamme saada lapsia ja nuoria lajiemme pariin. Lumilajit Liikuttavat-konsepti on hyvä esimerkki tuotteistamisesta, jolla haluamme antaa seuroille eväitä käytännön työhön. Seurakehittämisen latu ja Tähtiseura-toiminta ovat hyviä kehitysaskelia. Tällä sektorilla on paljon kehitettävää, mutta alku on lupaava.

Strategian vieminen käytäntöön edellyttää hyvää, arvostavaa johtamista. Hyvällä johtamisella ihmiset saadaan haluamaan, ei pelkästään suostumaan. Kannustava palautekulttuuri antaa energiaa niin liitto- kuin seuratasollakin.

Hyvään johtamiseen kuuluu myös avoin, nykyaikainen ja suunnitelmallinen viestintä. Viestintävälineiden hallinnan lisäksi meidän kaikkien tekemiset ja sanomiset vaikuttavat
siihen kuvaan, mikä hiihtourheilusta ja Hiihtoliitosta syntyy. Jokainen meistä on hiihtolajien lähettiläs.

Vuonna 1908 helmikuun 26. päivänä perustettiin Helsingissä kaksikielinen Liitto Suomen hiihtourheilun edistämiseksi (Förbundet för Skididrottens Befrämjande). Tästä katsotaan nykyisen Suomen Hiihtoliiton saaneen alkunsa. Tämä on siis Hiihtoliiton 110-vuotisjuhlavuosi. Lauantai-iltana kokousviikonlopun yhteydessä nautimme juhlaillallisen. Muuten olemme viettäneet juhlavuotta tiiviisti työn merkeissä. Marraskuun 1. päivänä eli vajaan kuukauden kuluttua tarjoamme Helsingin toimistolla kakkukahvit urheiluyhteisölle. Kerromme tilaisuudesta tarkemmin hieman lähempänä.

Hiihtoliitolla on värikäs menneisyys. Siihen sisältyy nousuja ja laskuja. Välillä on latu näyttänyt olevan ummessa eikä suksi ole oikein luistanut, on ponnistettu sumun keskelle tietämättä, millainen alastulo on edessä. Aina on kuitenkin haasteista selviydytty. Niin on tänäkin päivänä.

Ollaan nöyrällä tavalla ylpeitä 110-vuotiaasta Hiihtoliitosta. Tehdään yhdessä, kukin omissa rooleissamme, päällä ja sydämellä, työtä hiihtourheilun menestyksellisen tulevaisuuden turvaamiseksi.

Toivotan Teille kaikille hyvää syksyn jatkoa ja iloista tekemisen meininkiä!

Markku Haapasalmi
Hiihtoliiton puheenjohtaja

Lue Markku Haapasalmen juhlapuhe kokonaisuudessaan:
Hiihtoliiton puheenjohtajan juhlapuhe 110-vuotisjuhlassa Aulangolla