5.10.2017← Takaisin

Hiihtoliiton puheenjohtajan tervehdys lokakuussa 2017

Hyvät hiihtourheilun ystävät,

Olympiakausi on ovella. Hiihtolajit ovat 2000-luvulla kantaneet tärkeän osan kansallisesta olympiamenestyksestämme. Itseasiassa lähes 50 prosenttia yhteenlasketuista mitaleista on lumilajien tuomia.

Olympiakauteen valmistauduttaessa maajoukkueiden leiritys on sujunut suunnitellusti ja vailla suurempia takaiskuja. Harjoitus- ja terveystilanne on ollut hyvä. Yhdistetyssä kesä-GP:n tulokset olivat lähihistorian parhaat ja siltä osin jo pari vuotta kestänyt ja huolella rakennettu nousukiito jatkuu. Lahdessahan olimme jo lähellä mitalia eikä ole lainkaan poissuljettua saavuttaa Etelä-Koreassa ensimmäistä olympiamitalia sitten Pragelaton lumien 2006. Mäkihypyssäkin on tasonnousua nähtävissä. Julia Kykkäsen kesä-GP:n palkintopallisijoitus ja miesten top10-sijojen lähestymiset. Alppihiihdossa ajetaan puolestaan sisään uutta sukupolvea. Pitkäjänteisen työn hedelmät ovat poimittavissa vasta tulevaisuudessa. Maastohiihdon tuomat viisi mitalia Lahden MM-kisoista asettavat riman korkealle helmikuulle. Uskon, että haasteeseen pystytään vastamaan ja jopa Sotshin menestys on saavutettavissa.

Loppukesän tapahtumista mäkihypyn FIS Cup Kuopiossa ja FIS Youth Cup Vuokatissa onnistuivat hyvin. Lämmin kiitos siitä järjestäjille. Seuratyön vahvistamiseksi olemme myös suunnittelemassa seurakiertuetta. Tapaamisia koordinoi tuttuun tapaan Henna Sivenius. Lumilajit Liikuttavat -hanke on myös edelleen aktiivisessa vaiheessa kolmannen hanketalven alkaessa. Hankehan palkittiin FIS:n toimesta maailman parhaana laatuaan ja on nyt herättänyt ansaittua kiinnostusta jopa tulevaa olympiaisäntää Kiinaa myöten.

Lahden MM-tappion maksujärjestelysopimus hyväksyttiin ja allekirjoitettiin heinäkuussa Hihtoliiton ja Lahden kaupungin välillä. Saimme tällä järjestelyllä pitkän maksuajan tappioiden kattamiseksi ja lopputulokseen on siltä osin oltava tyytyväinen. Yleisesti voidaan sanoa, että Lahden kaupunki, Lahden Hiihtoseura ja suomalainen hiihtourheilu sekä kisoista nauttinut yleisö olivat kisojen voittajia. Suomen Hiihtoliiton voitoksi jäivät uudet hiihtourheilufanit, suomalaisten menestys, laajat asiakasrekisterit sekä yrityssektorin ja median uskon palautuminen suomalaiseen hiihtourheiluun. Suomen kansa on puolellamme. Tästä momentumista olemme nyt yrittäneet ottaa täysillä kiinni ja kääntää negatiivisen taloudellisen tuloksen tulevaisuuden uskoksi ja voimavaraksi.

Valtio ei ole toistaiseksi tullut isommin vastaan taloudellisissa haasteissamme. Todettakoon kuitenkin se, että mikä on aikaisemmin luvattu on myös pidetty. Muuta ylimääräistä apua ei ole kuitenkaan toistaiseksi herunut. Yksityiseltä sektorilta tulevaa tuottoa olemme sen sijaan pystyneet kasvattamaan. Hiihtoliiton kokonaismyynti on viimeisen parin vuoden aikana ollut kasvussa ammattimaisemman toiminnan, maailmancup-tapahtumien ja maastohiihdon vetämänä.

Maastohiihdon osalta Hiihtoliiton yhteistyökumppanimyynti onkin sujunut viime kauden jälkeen erinomaisesti. Maastohiihtomaajoukkueen pääyhteistyökumppanipaikat, samoin kuin Suomessa järjestettävien pohjoismaisten maailmancupien maastohiihtokilpailujen Hiihtoliiton mainospaketit on myyty loppuun. Uusia sekä jatkoyhteistyösopimuksia tullaan julkistamaan lähiviikkojen aikana useita. Samoin maastohiihdon Suomen Cupin myynti on sujunut hyvin. Maastohiihdon osalta tullaankin pääsemään budjetoituun myynnin tulokseen.

Isoja haasteita on sen sijaan edelleen ennenkaikkea mäkihypyn myynnissä. Mäkihypyn ja yhdistetyn lajiryhmässä tulee kokonaisuudessaaan olemaan haastavaa päästä budjetoituun myynnin tasoon. Tosin nyt ihan viime aikoina uusia lupaavia kaupallisia avauksia on näilläkin sektoreilla tehty. Urheilullinen menestys, oman ammattimaisen myynti- ja markkinointiosaamisen lisäksi, on edelleen paras myynnin tuki. Tämän on maastohiihto viime vuosina osoittanut.

Olemme budjetoineet kaudelle 2017-2018 positiivisen tuloksen ja kaikki merkit näyttävät, mäki-yhdistetyn myyntihaasteita lukuun ottamatta, että tuohon tavoitteeseen myös pääsemme. Harmaita pilviä aiheuttaa Lahden MM-esikisojen ja Lahden-MM-kisojen aiheuttama alijäämä, joka tulee näkymään isona oman pääoman miinuksena. Yhdistys pystyy kuitenkin tuon taakan kestämään. Isompi haaste on kassan riittävyys. Erityisesti vuodenvaihteen kuukaudet ovat kriittiset. Meidän täytyy vielä löytää tulevalle kaudelle edelleen joitakin asemaamme vahvistavia tulorahoitus- ja maksujärjestelyratkaisuja.

Johtokunnan työvaliokunta (Vuori, Haapasalmi, Uusitalo, Hämäläinen) sekä liiton operatiivinen johto on miettinyt tiiviisti edellä mainittuja asioita ja pyrkinyt niitä konkreettisesti ratkaisemaan. Keinona edelleen uusasiakashankinta, joka on edistynyt hyvin sekä tulonhankinnassa muutama mielenkiintoinen uusi kortti olemassa. Työskentelemme myös kustannuskurin sekä kansainvälisten mediasopimus-maksuaikataulujen kanssa ja jatkamme aktiivista poliittista vaikuttamista, jotta saisimme julkisen sektorin vahvemmin mukaan. On iso kansallinen etu, että Hiihtoliitto ja sitä kautta Suomen hiihtourheilu jatkaisi menestystään. Lähikuukaudet ovat tärkeitä ja kriittisiä. Peräänkuulutan yhteistyöhenkeä kaikilta. Vain siten syntyy paras lopputulos.

Liittovaltuuston kokouksessa lokakuun lopulla annamme perusteellisen väliraportin, kuinka olemme kriisinhallintaohjelmassamme onnistuneet. Olen luottavainen, että tämä haaste voitetaan ja voimme jatkaa pitkäjänteistä työtä valitun suunnan ja strategian mukaisesti.

Jukka-Pekka Vuori
Suomen Hiihtoliitto