19.6.2018← Takaisin

Puheenjohtajan kirje kesän kynnyksellä

Hyvät lumilajien ystävät!

Viime kirjeessäni kuvasin kuluneen kauden urheilullista menestystä. Sitä olikin mieluisa kuvata. Nyt urheilijamme ovat harjoitelleet jo jonkin aikaa ensi talven kisoihin. Meillä taustajoukoillakin riittää töitä, jotta turvaamme urheilijoillemme kilpailukykyiset valmentautumismahdollisuudet.

Hyvä menestys meidän lajeissamme ja toimintakulttuurimme on saanut tämän vuoden aikana paljon hyvää palautetta. Olen siitä nöyrästi iloinen. Lajimme myös kiinnostavat Suomen kansaa entistä enemmän. Tuoreiden tutkimusten mukaan hiihto on kolmanneksi kiinnostavin laji ja myös mäkihyppy ja yhdistetty ovat kymmenen kiinnostavimman lajin joukossa. Mielenkiintoinen havainto on, että 18-29-vuotiaiden keskuudessa sijoitus on parantunut kolmanneksi sijalta 14. Myös mediajulkisuutemme pysyi MM-kisavuoden tasolla, ja sävy on mitä suuremmassa määrin positiivinen.

Maajoukkueiden keskinäisessä vertailussa hiihtomaajoukkue on kiinnostuksessa sijalla kolme, yhdistetyn joukkue viidentenä ja mäkihypyn maajoukkue seitsemäntenä. TV:n katsojaluvut ovat olleet huippuluokkaa. PyeongChangin olympialaisissa naisten 30 km ja miesten 50 km keräsivät kumpikin 1,7 miljoonaa suomalaista kotikatsomoihin. Kotimaiset maailmancupit, Ruka ja Lahti keräävät parhaimmillaan lähes miljoona katsojaa. Myös Suomen Cupin katsojaluvut ovat yltäneet yli 700.000 katsojaan. Nämä ovat komeita lukuja ja kun ensi kaudella näemme kaikki maailmancupin kisat vapailla kanavilla, niin lajimme saavuttavat talvikuukausina viikosta toiseen yhä useampia katsojia.

Kun Hiihtoliiton kuulumisia kysellään, niin urheilullisen puolen lisäksi keskusteluun nousee ymmärrettävistä syistä myös talous. Tilikausi on päättynyt 31.5. ja tilinpäätöstä valmistellaan. Se on valmis syyskuussa. Myös talouden osalta minulla on ilo alustavasti kertoa, että tilinpäätös tulee olemaan budjetoitua ylijäämää parempi. Kaikki toimijat ovat hoitaneet tehtäviään erittäin vastuullisesti myös talouden näkökulmasta. Kun myös tulopuoli on toteutunut hyvin, niin lopputulos näyttää hyvältä.

Myös alkaneen tilikauden budjetit on saatu alustavasti hyväksytyksi. Joka lajilla on budjetti, jonka puitteissa on hyvät mahdollisuudet valmistautua tulevaan kauteen.
On selvää, että talouden tasapainottaminen on edelleen iso haaste ja se on pitkä prosessi. Tiukkaa taloudenpitoa pitää jatkaa ja tulopohjaa edelleen vahvistaa.

Yhteistyökumppanit ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Mäkihypyn osalta meillä oli viime viikolla suuri ilo kertoa uudesta pääyhteistyökumppanista. Toimisto- ja designkalusteiden maahantuoja ja jälleenmyyjä Modeo Oy lähti omasta aloitteestaan tukemaan mäkihyppyä. Tällaiset yhteydenotot ovat hyvin poikkeuksellisia. Olemme tästä kumppanuudesta todella iloisia ja kiitollisia.

Hieno uutinen on myös Mika Kojonkosken paluu suomalaiseen mäkihyppyyn valmennusosaamisen kehittäjäksi. Uskon vahvasti, että mäkihypylläkin on nyt hyvät mahdollisuudet päästä uuteen nousuun.

Sitten muutama sana tämän vuoden FIS-kongressista. Kahden vuoden välein pidettävässä kongressissa käydään läpi mittava määrä lumilajiemme asioita. On erittäin tärkeää, että olemme mukana aktiivisesti eri komiteoissa ja työryhmissä. Vaikuttaminen tapahtuu hyvin pitkälle jo valmisteluvaiheessa.

Oli ilo nähdä edustajiemme ammattimainen ja aktiivinen ote viikon aikana. Meillä on pätevät henkilöt tärkeillä paikoilla. Teemme tiivistä yhteistyötä erityisesti pohjoismaisten kollegoidemme kanssa jo hyvissä ajoin ennen kongressia ja tietenkin kongressin aikana.
Hiihdon osalta on käyty paljon keskustelua skiathlonin säilymisestä kilpailulajina. Se ehdittiin joissakin kommenteissa jo julistaa loppuneeksi. Päätös on kuitenkin se, että skiathlon on kilpailukalenterissa jatkossakin.

Toinen keskustelua herättänyt asia oli miesten viestin matkojen pituudet. Esityksenä oli, että jatkossa hiihdettäisiin 4x7,5 km. Lopullinen päätös oli kuitenkin, että matkat pidetään ennallaan.

Suomalaisittain kongressin huippuhetki oli, kun meidät palkittiin toista kertaa maailman parhaasta lasten ja nuorten lumilajiprojektista SnowKidz Award -palkinnolla. Valitsijaraati korosti Lumilajit Liikuttavat – Snow Moves! -hankkeemme laajentumisen onnistumista ja kiitti erityisesti työtä, jota on tehty yli sektorirajojen. Niin seuratoimijat, koulut ja opettajat kuin myös yksityiset yritykset ovat löytäneet uusia lumella liikkumisen muotoja hankkeemme avulla.

Tästä päästäänkin luontevasti yhteen Hiihtoliiton tärkeistä toiminnoista eli seuratoimintaan. Olemme uudistaneet seuratoiminnan nettisivut. Sinne on koottu koko se mittava paketti, josta seuratoiminnan tuki Hiihtoliitossa koostuu. Siellä on mm. muun muassa kuvattu seurakehittämisen latu, lapsen polku seuratoiminnassa, samoin ohjaajan ja valmentajan polku. Valmentaja- ja ohjaajakoulutusta kehitetään ja tavoitteena on järjestää syksyllä 5-7 uutta 1-tason koulutusta lisääntyneen kysynnän johdosta. Lisäksi esiteltynä on Tuiskun tuoteperhe, mikä on kattava paketti seuroille erilaisten aktiviteettien järjestämiseen.

Monet seurat ovat jo hyödyntäneet tätä materiaalia. Kannustan kaikkia seuroja tutustumaan aineistoon ja ottamaan sen avuksi oman seuran toimintaan.

Nyt alkaa monella olla mielessä jo hyvin ansaittu kesäloma. Juhannus taitaa säiden puolesta olla perinteisen sateinen, mutta ei anneta sen häiritä.
Toivotan Teille kaikille hyvää juhannusta ja liikunnallisen rentouttavaa kesälomaa.

Kesäterveisin,

Markku Haapasalmi