1.12.2014← Takaisin

Puheenjohtajan kirje hiihtourheiluväelle

Hyvät ystävät,

Kansainvälinen kilpailukausi on saatu terävästi vauhtiin. Iivo Niskanen otti ensimmäisenä suomalaisena sitten Jari Isometsän mieshiihdon maailmancupin osakilpailuvoiton kotikilpailuissamme. Kahdeksantoista vuotta piti odottaa sitä päivää. Tunnelma olikin katossa. Jopa hurmoksellinen. Havaitsin taas sen, että suomalaiset ovat vahvaa hiihtokansaa. Kun menestystä tulee, yleisö on vankkumattomasti takanamme. Ja tunteella. Miesten kokonaispanos oli loistava. Media ehättikin nostamaan Suomen jo mitalisuosikiksi tulevassa Falunin MM-viestissä. Muistettakoon, että viimeisin Suomen miesviestijoukkueen voittama maailmanmestaruus on nimenomaan Falunista 60 vuoden takaa vuodelta 1954.

Moni varmaan haluaisi tuon teon nyt uusittavan, mutta ei mennä asioiden edelle. Malttia ja kovaa työtä tarvitaan joka rintamalla. Nousuja ja laskuja on kilpailukaudenkin varrella edessä. Kaiken kaikkiaan positiivista oli kuitenkin Rukalla huomata tasomme laajentuminen kaikissa pohjoismaisissa lajeissa. Leveyttä riittää, mutta ihan palkintopallille on monella vielä matkaa. Jo Sotshista alkanut hyvä fiilis näkyy mielestäni rauhallisuutena tekemisessä ja joukkueiden, valmentajien ja huollon keskuudessa. Uudet valmennusvastaavat etenevät tiimiensä kanssa strategiansa edellyttämällä tavalla. Johtajuus saavutetaan teoilla ja näytöillä. Ja suunta on nyt oikea. Tätä laivaa ei pidä nyt keikuttaa.

Hiihtoliiton strategiaa on jalkautettu useissa vuorovaikutteisissa tilaisuuksissa ympäri Suomea. Haluan kiittää kaikkia jo tässä vaiheessa tuestanne ja hyvistä kehitysideoista. Samalla tuon esiin sen, että edelleen meillä on tilaa tilaisuuksille alkuvuonna 2015. Olkaa asiassa yhteydessä allekirjoittaneeseen tai toiminnanjohtaja Mika Kulmalaan. Pyrimme varmistamaan mahdollisimman laajan peiton tärkeälle asiallemme.

Muita konkreettisia hankkeita, joita tällä hetkellä teemme liittotasolla, ovat mm. FIS-strategia ja toimintamalli, sääntöuudistus sekä tietenkin Lahden vuoden 2017 kisojen valmistelu. Olemme ottamassa aktiivisempaa otetta Kansainvälisessä Hiihtoliitossa ja tiivistämässä pohjoismaista yhteistyötä. Olemme muun muassa sopineet yhteisten pohjoismaisten kokousten pitämisestä säännöllisesti. Seuraavan kerran tapaamme pohjoismaiset hiihtopäättäjät Falunin MM-kilpailuissa ja varsinainen kokous järjestetään toukokuussa.

Hiihtoliiton sääntötyö etenee Lauri Tarastin johdolla sovitusti ja annetussa aikataulussa. Tämän työn seurauksena muodostamme erilaisia skenaarioita, joista pyrimme löytämään suomalaista lumiurheilua parhaiten edistävän sääntökokonaisuuden. Säännöt herättävät keskustelua ja mielipiteitä. Toivoisin kuitenkin, että annamme nyt asiantuntijaryhmän tehdä faktoihin perustuvan pohjatyönsä huolella.

Lahden MM-kisojen valmistelut etenevät rivakasti Janne Leskisen ja järjestelytoimikunnan johdolla. Monia isoja kysymyksiä muun muassa markkinointioikeuksien myyntiin, kisojen strategiaan ja taloudelliseen yhtälöön on saatu ratkaistua. Olen sanonut aiemminkin, mutta toistan Lahden 2017 olevan monella tavalla käänteentekevä lehti suomalaisessa hiihtourheilussa. Tapahtuma pitää rakentaa aivan uudella tavalla. Urheilu on tärkein asia, mutta samalla meidän pitää rakentaa eri segmenttejä laajasti houkutteleva urheilutapahtumakokonaisuus. Perinteinen katsojapotentiaali ei enää riitä vaan on saatava uusia asiakkaita liikkeelle. Heille pitää tarjota aivan uudenlaisia elämyksiä urheiluviihteen modernein keinoin. Olemme myös sopineet Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran kanssa, että Salpausselän kisat nivotaan kiinteästi Lahti2017:n yhteyteen matkalla kohti MM-kisoja.

Yksi keskeinen urakka lähikuukausina on ratkaista Hiihtoliiton ansaintalogiikkamalli. Nyt voimme sen vihdoin tehdä, koska sekä mäki-yh että maastohiihto ovat palanneet virallisesti Hiihtoliiton yhteyteen. Lajeilla on erittäin iso kaupallinen potentiaali. Monista syistä johtuen olosuhteet ovat kuitenkin olleet vaikeat. Suunnan kääntäminen on nyt aloitettu. Siitä ovat esimerkkinä useat uudet kumppanit mm. maastohiihtomaajoukkueelle. Mutta se ei todellakaan riitä. Hintapisteet on saatava sille tasolle mille ne kuuluvat. Eikä tässä ole kysymys vain perinteisistä sponsorointisopimuksesta. Kysymys on koko kaupallisesta kokonaisuudesta, joka hiihtourheilun ympärille muodostuu. Tavoitteemme on lähivuosina tehdä Hiihtoliitosta Suomen tehokkain ja arvostetuin urheilumarkkinoinnin edelläkävijä. Meillä on Hiihtoliiton johdossa tästä tavoitteesta hyvä konsensus ja meillä on kykyä ja osaamista se rakentaa.

Jotta voimme näitä yhteisiä strategisia ja keskeisiä tavoitteita kohden ponnistella, tarvitsemme edelleen hyvää ja toisiamme kunnioittavaa yhteistyötä. Kun jokainen hoitaa oman roolinsa ja tonttinsa pyyteettömästi ja eettisesti oikein, palkinto odottaa edessämme.

Haluan kiittää Rukan onnistumisesta lämpimästi myös henkilökuntaamme. Heidän työnsä ei aina välittömästi jokaista kohtaa, mutta ilman sitä infrastruktuuria mikään ei olisi mahdollista.

Toivotan teille kaikille oikein hyvää alkanutta joulukuuta! Palataan asiaan.

Jukka-Pekka Vuori
Suomen Hiihtoliitto