7.5.2020← Takaisin

Puheenjohtajan kirje 05/20

Hyvät lumilajien ystävät,

Talviurheilukausi on päättynyt jo ajat sitten, mutta meillä Hiihtoliitossa tehdään aktiivisesti suunnitelmia ensi kaudelle. Se onkin nyt todella haastavaa, kun koronapandemia tekee kaikesta niin epävarmaa.

Hiihtoliiton talous

Yritysten, eri organisaatioiden ja urheilujärjestöjen taloudesta on kirjoitettu viime aikoina paljon. Kaikilla on nyt vaikea tilanne, kenellä enemmän kenellä vähemmän. Hiihtoliiton osalta tähän alkuun hieman historiaa. Meidän budjettimme on n. 8 miljoonaa euroa. Lahden MM-kisojen jälkeen keväällä 2017 taseen oma pääoma oli miinuksella yli kolme miljoonaa. Se kuulostaa lähes mahdottomalta yhtälöltä. Olemme kuitenkin kovalla työllä ja tiukalla taloudenhoidolla saaneet tilanteen hallintaan.

Nyt toukokuun lopussa päättyvä tilikausi osoittaa ennakkotietojen mukaan hyvää tulosta, vaikka korona vaikutti merkittävästi jo siihenkin. Kolmen tilikauden aikana olemme kyenneet pienentämään taseessa olevaa oman pääoman miinusta miljoonalla eurolla. Tämä on ollut välttämätöntä, jotta olemme kyenneet turvaamaan toimintamme jatkuvuuden. Erityisesti nyt päättyvällä tilikaudella talouden prosesseja ja talouden hallintaa on kehitetty ansiokkaasti. Samaan aikaan olemme kyenneet tarjoamaan urheilijoillemme kilpailukykyiset valmennusolosuhteet.

Olen tästä saavutuksesta nöyrästi ylpeä ja kiitollinen. Suuri kiitos kuuluu operatiiviselle johdollemme ja koko henkilökunnalle.

Sitten iski koronapandemia. Tästä aiheutuu tulevalle kaudelle suuria epävarmuuksia. Mikä on yhteistyökumppanuuksien jatko, millainen on kilpailukalenteri, koska päästään uuteen, normaaliin toimintaan. Siksi meidän oli välttämätöntä käynnistää säästöohjelma ja käydä yt-neuvottelut kuten monet muut ovat tehneet. Toivon hartaasti, että kykenemme säilyttämään hyvän yhteistyökumppanitilanteemme ja että nyt toteuttamamme säästötoimenpiteet riittävät.

Strategiamme kulmakivet: menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat ja vetovoimaiset hiihtolajit

Olemme rakentaneet tulevaa kautta niin, että turvaamme edelleenkin urheilijoillemme kilpailukykyiset mahdollisuudet valmentautumiseen. Olemme panostaneet vahvasti valmennukseen kaikissa lajeissamme. Olen erittäin tyytyväinen valmentajavalintoihin. Erityisen iloinen olen siitä, että saimme mäkihypyn valmennukseen lisää resurssia, kun Janne Väätäinen tulee päävalmentajaksi jatkamaan Lauri Hakolan erinomaista työtä Laurin jatkaessa edelleen valmentajana maajoukkueessa.

Kun valmennuksen kokonaisuuteen lisätään toiminnanjohtajamme Ismo Hämäläisen rooli myös urheilutoimenjohtajana, niin saamme huippu-urheilun kokonaisvaltaiseen johtamiseen erinomaisen lisän.

Seuratoiminnan kehittämisen resursseista emme ole tinkineet. Olemme edenneet tälläkin sektorilla hyvään suuntaan ja tätä kehitystyötä jatkamme. Koronapandemian aikana on entistä paremmin ymmärretty, kuinka tärkeää urheiluseurojen toiminta on. Hyvin johdetut, elinvoimaiset seurat, jotka tarjoavat laadukasta valmennusta ja innostavaa tekemisen meininkiä, ovat välttämätön edellytys lajiemme menestykselle myös tulevaisuudessa. Niillä on merkitystä myös koko yhteiskunnan kannalta nuorten liikuntaharrastusten edistäjinä.

Yksi merkittävä kehityshankkeemme on juuri julkistettu Suomalainen Latu – Tieto ja Taito. Sisu. -ohjelma. Siinä ovat suuntaviivat maastohiihdon valmennukseen lapsuudesta huippuvaiheeseen. Tämä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (KIHU) kanssa yhteistyössä tehty materiaali on erinomainen, jatkuvasti täydentyvä perusteos kaikkien valmentajien ja urheilijoiden käyttöön. Suuri kiitos ansiokkaasta työstä kaikille tekijöille.

Johtajuus

Olemme strategiassamme todenneet, että hyvä johtaminen on yksi strategiamme onnistumisen edellytyksistä. Erityisesti vaikeina aikoina kaivataan usein vahvoja johtajia. Vahvaan johtajaan saattaa joissakin tapauksissa liittyä riski, että kukaan muu ei ole mitään. Se on joissakin tapauksissa merkinnyt myös pelolla johtamista. Sitä on esiintynyt kaikissa organisaatioissa, urheilussakin. Sellaista ei varmasti kukaan tänä päivänä kaipaa.

Hiihtoliitossa keskeisiä hyvän johtamisen periaatteita tiiviisti esitettynä ovat muun muassa:

Hyvä johtaja kykenee johtamaan itseään, hän tuo organisaatioon hallinnan ja turvallisuuden tunnetta, hän antaa kunnian sille, jolle se kuuluu eikä korosta itseään, hän on hyvä esimerkki. Hyvä johtaja arvostaa ihmisiä, välittää heistä ja kuuntelee heitä. Hän on positiivisella tavalla vaativa ja luja, hän kykenee ottamaan tilanteen haltuun ja tekemään jämäkästi päätöksiä. Johtamistehtävä on palvelutehtävä ja hyviä esimiespalveluita tarjoamalla hän energisoi ja innostaa ihmisiä. Ja ennen kaikkea hän saa aikaan hyviä tuloksia kestävällä ja eettisellä tavalla.

Näin syntyy organisaatioon luottamuspääomaa, mikä on menestymisen ehdoton edellytys. Samalla peräänkuulutan myös hyviä alais- ja työyhteisötaitoja. Hyvä johtajuus on koko organisaation asia. Hyvä ilmapiiri on kaikkien yhteinen asia ja kaikkien vastuulla.

Meillä on tänä keväänä useita henkilöitä, joiden työsopimus on päättymässä. Osa siirtyy muihin tehtäviin eikä jatka enää Hiihtoliiton palveluksessa. Kiitän Teitä kaikkia lämpimästi suomalaisen hiihtourheilun hyväksi tekemästänne, erinomaisesta työstä ja yhteistyöstä. Toivotan kaikkea hyvää myös uuteen elämänvaiheeseen.

Suuri kiitos myös Teille hyvät yhteistyökumppanimme, jotka olette tukeneet meitä kuluneella kaudella.

Katsomme joka tapauksessa optimistisesti tulevaisuuteen ja rakennamme uutta Hiihtoliittoa jatkuvan parantamisen periaatteella.

Hyvää kevättä ja terveyttä toivottaen,

Markku Haapasalmi
    Hiihtoliiton puheenjohtaja