2.11.2016← Takaisin

Perinteisen hiihtotavan sääntömuutokset kaudelle 2016 - 2017

Maastohiihdon perinteisen hiihtotavan kilpailuissa on viime vuosina alettu käyttää vuorohiihdon rinnalla yhä enemmän tasatyöntöä entistä vaativimmissakin maastoissa.  Toisinaan saatetaan hiihtää jopa koko kilpailu tasatyöntötekniikalla ilman pitovoiteita. Tästä johtuen Kansainvälisen Hiihtoliiton kevätkokouksessa pohdittiin vakavasti jopa sellaista vaihtoehtoa, että perinteisen hiihtotavan kilpailut jätettäisiin kokonaan pois kilpailukalenterista. Suomen Hiihtoliitto on yhdessä monien muiden maiden kanssa esittänyt Kansainväliselle Hiihtoliitolle FIS:lle vakavan huolensa perinteisen hiihtotavan moninaisuuden säilymisestä myös tulevaisuudessa. Kokouksen jälkeen FIS:n sääntökomitea pohti asiaa laajasti ja päätyi esittämään tulevalle kaudelle sääntömuutoksen koskien perinteisen hiihtotavan sauvan maksimipituutta. Uusi sääntö astuu voimaan heti kauden alusta ja sitä tullaan kontrolloimaan kaikissa Suomen Hiihtoliiton hiihtokalenteriin merkityissä kilpailuissa pois lukien 16-vuotiaiden ja sitä nuorempien sekä 35 -vuotiaiden ja sitä vanhempien hiihtäjien sarjat.

Uuden säännön mukaan sauvan pituus voi olla maksimissaan 0,83 x urheilijan pituus.

Urheilijan pituus mitataan seisten tasaisella alustalla hiihtokengät jalassa ilman päähinettä.
    Sauvan pituus mitataan sauvan kärjestä hihnan kiinnityskohdan yläosaan.
    Mittaukset pyöristetään lähimpään tasasenttiin seuraavasti: pienempi kuin 0,5cm alaspäin 0,5cm ja enemmän ylöspäin.

Lisäksi FIS on antanut kansallisille hiihtoliitoille suosituksen kokeilla perinteisen hiihtotavan kilpailuissa alueita, joilla tasatyöntö on kielletty. Tällaisilla alueilla on sallittua edetä ainoastaan vuorohiihtoa tai haarakäyntiä (ilman liukuvaihetta) käyttäen. Kilpailun tuomarineuvoston tulee sijoittaa ja merkitä alueet sellaisiin maaston kohtiin, missä on luontevaa edetä vuorohiihtoa tai haarakäyntiä käyttäen.

Suomen Hiihtoliiton Maastohiihdon TD-ryhmä on päättänyt, että Suomessa kokeilu toteutetaan seuraavissa alkukauden perinteisen hiihtotavan kilpailuissa:

11.-12.11.2016 Muonio, Olos FIS ensilumen kisat, sprintti P ja väliaikalähtö P
    20.11.2016 Rovaniemi, Suomen Cup, väliaikalähtö P
    7.-8.1.2017 Lahti, Scandinavia Cup, väliaikalähtö P ja yhdistelmäkilpailu

Kilpailuista kerätään palaute, jonka perusteella tehdään tarvittavia päätelmiä tulevaisuuden osalta.

Annmari Viljanmaa
    SHL maastohiihdon TD-ryhmän pj.

Lue sama tiedote kuvan kera tästä.