18.3.2016← Takaisin

Hiihtoseurojen, hiihtopiirien ja alueiden valmennuksen kehittämistilaisuudet keväällä 2016

Kilpailukausi alkaa olla kääntymässä loppupuolelle ja on aika suunnitella toimintaa ensi kaudelle. Maastohiihto on monien mahdollisuuksien ja haasteiden edessä. Vuoden 2017 omat MM-hiihtomme Lahdessa ovat huikea asia, mutta sitä tärkeämpää on varmistaa hiihtourheilun jatkuminen tulevaisuudessa. Tässä ovat avainasemassa hiihtoseurat ja hiihtopiirit, joiden tehtävänä on hiihtoharrastuksen turvaaminen ja eteenpäin vieminen paikallisesti ja alueellisesti. Hiihtoliiton näkökulmasta tavoitteenamme on harrastajamäärien lisääminen tulevaisuudessa hiihdon vetovoimaisuutta lisäämällä, vaikka tiedossamme ovat erityisesti olosuhdehaasteet, jotka ovat rajoittaneet hiihdon harrastamista Etelä- ja Keski-Suomessa, missä suurin osa suomalaisista asuu.

Hiihdon harrastamisen perusyksikkö on hiihtoseura. Seuratoiminnan ja siihen sopivasti kytkettynä piiri- ja aluetoiminnan yhdistäminen varmistaa hiihdon harrastamisen mahdollisuudet ympäri Suomea. Innostavat valmentajat, ohjaajat sekä taustajoukot ja päätöksentekijät mahdollistavat laadukkaan paikallisen ja alueellisen toiminnan eteenpäin viemisen.

Viime syksyn seuraneuvottelupäivillä arvioitiin hiihtopiirien toiminnan tilaa ja todettiin, että yksi suurimmista haasteista on valmentajien ja ohjaajien saatavuus. Tärkeinä kehittämistoimina hiihtopiirit arvioivat yhteistyön kehittämisen seuravalmentajien ja eri seurojen välillä sekä piirien välillä.  Myös Hiihtoliiton kannalta on tärkeää lisätä yhteistyötä, josta parhaimmillaan hyötyy useampi toimija.

Edellä mainituista asioista johtuen SHL:n puolesta esitämme, että alueet (hiihtopiirit) järjestäisivät kevään aikana alueellaan yhteisiä tilaisuuksia, joihin ovat tervetulleita seurojen ja piirien aktiivit; piirien ja seurojen puheenjohtajat ja valmennusvastaavat, piiripäälliköt, HS-vastaavat, piiri- ja seuravalmentajat sekä kouluttajat.

SHL:n puolesta tilaisuuksiin osallistuisivat valmennuspäällikkö Eero Hietanen ja seurakehittäjä Henna Sivenius, jotka myös vastaavat ohjelmasta, jonka pääteemoina ovat seurojen ja piirien valmennuksen kehittäminen. Tilaisuuksissa ideoidaan ja suunnitellaan tulevan kauden toimintaa ja yhteistyötä.

Tilaisuuksien järjestämisvastuu ja tiedottaminen on hiihtopiireillä. SHL tiedottaa tilaisuuksista omilla kanavillaan.

Esitys aluejaosta ja tilaisuuksien ajankohdista:

1 alue: Etelä-Suomi: Helsinki, Uusimaa, Lahti, FSS (Etelä-Suomen piiri) vko 17 (26.–29.4.)
    2 alue: Häme, Varsinais-Suomi, Satakunta, FSS vko 17 (26.–29.4.)
    3 alue: Keski-Suomi, Keski- ja Etelä- Pohjanmaa vko 17 (26.–29.4.)
    4 alue: Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Suur-Savo vko 19 (11.–15.5., ei 12.5.)
    5 alue: Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala vko 19 (11.–15.5., ei 12.5.)
    6 alue: Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa vko 19 (11.–15.5., ei 12.5.)
    7 alue: Lappi ja Länsi-Pohja, erikseen sovittuna ajankohtana

Tilaisuuksien kesto noin kolme tuntia

Miten toimitaan?

Ensiksi piirien tulisi yhdessä sopia tilaisuuden järjestämisestä, paikasta ja ajankohdasta. Sen jälkeen yhteys joko Hennaan tai Eeroon. Piirikohtaisia tilaisuuksia emme pysty järjestämään tällä kertaa, mutta toivomme piireiltä ja seuroilta hyvää yhteistyötä alueellisesti.

Ajankohdat tulee sopia tarkemmin Henna Siveniuksen tai Eero Hietasen kanssa.

Yhteystiedot:
    Maastohiihdon valmennuspäällikkö Eero Hietanen, 040 502 0124, eero.hietanen@hiihtoliitto.fi
    Seurakehittäjä Henna Sivenius, 0400 997 418, henna.sivenius@hiihtoliitto.fi