22.12.2015← Takaisin

Hiihtoliiton puheenjohtajan tervehdys

Hyvät hiihtourheilun ystävät,

Vuosi 2015 on lähellä päätöstään. Hiihtoliiton matka kohti Suomen johtavaa urheiluyhteisöä edistyy. Vahvistunut talous antaa meille hyvän selkänojan katsoa tulevaisuuteen. Kuten liittovaltuuston kokouksessa lokakuussa esitin, kaksi viimeistä tilinpäätöstä ovat olleet historiallisen hyvät. Myös sisäinen yhteistyömme on tiivistynyt ja merkittävästi parantunut.

Kilpailukausi on saatu käyntiin kaksijakoisissa tunnelmissa. Huippu-urheilulle tyypillinen aaltoliike ja harjoittelun "testivuosi" näkyy maailmancupin tuloksissa. Toisaalta meillä on hienoja palkintopallisijoituksia, kuten Ilkka Herolan kolmas sija Lillehammerissa ja Krista Pärmäkosken toinen sija Toblachin kympillä. Vastaavasti synkkiä päiviäkin on ollut. Toblachin miesten 15 kilometriä jääköön opettavaiseksi pohjanoteeraukseksi. Myös miesten mäkijoukkueen tulokset hyvän odotusarvon jälkeen ovat jättäneet paljon toivomisen varaa. Julia Kykkäsen tasonnousu sen sijaan on ollut erittäin positiivinen uutinen. Kova työmäärä ei näy kaikelta osin joukkueidemme tuloksissa vielä, mutta vuoden vaihtuessa voimme ehdottomasti odottaa parempaa.

Lupauksia antava ja seuraamista herättävä huippu-urheilumenestys on tärkeää matkalla kohti Lahden MM-kisoja. Jokaisena Lahden kymmenenä kisapäivänä pitää olla realistista odottaa kärkitason sijoituksia. Vielä on kuitenkin aikaa ja uskon vakaasti, että työ palkitaan ja voimme yllättää myönteisesti omissa kotikisoissamme. Menestysodotukset ovat tärkeitä myös kisojen talouden osalta. Pääsylipputulot ovat keskeisessä asemassa kisojen talouden kannalta. Tiedän, että pystymme rakentamaan kaikkien aikojen hienoimman ja yleisöä viihdyttävän hiihtofestivaalin elämyksellisine palveluineen. Se ei välttämättä riitä. Suomalaiset ovat menestyshullua kansaa ja heidät on palkittava myös huippukamppailuilla kärjen tuntumassa.

MM-etkot eli Salpausselän kisat jatkettuna Puijon maailmancupilla muodostavat helmikuussa suomalaisen hiihtourheilun superviikon. Järjestämme 13 maailmancupin kilpailua viiteen päivään kahdella paikkakunnalla. Tämä on todellinen stressitesti niin kisajärjestäjille kuin urheilijoillekin. Samalla se on hieno tilaisuus hyödyntää kotikenttä ja hieno elämys myös suomalaiselle kisayleisölle. Salpausselän kisojen ilme ja konsepti tulee olemaan jo helmikuussa oleellisesti erilainen kuin aikaisempina vuosina. Samalla saamme arvokasta oppia ja palautetta seuraavan vuoden suurtapahtumaamme varten.

Kahdella ylimääräisellä mäkikisalla Salpausselän kisojen yhteydessä saamme paikattua myös Rukan pettymystä. Neljä peruttua kisaa yhden viikonlopun aikana oli eräänlainen katastrofi ennen kaikkea tulonmuodostuksen kannalta. Varovaisestikin arvioiden saamatta jääneet tulot olivat satoja tuhansia euroja. Mutta nyt Lahden superviikonlopulla pystymme paikkaamaan tuota harmia melko hyvin. Edelleen lähdemme siitä, että Hiihtoliiton talous jatkaa kuluvallakin tilikaudella kasvu-uralla, vaikka ulkoiset olosuhteet pettivät meidät Kuusamossa. Katetta optimismille antaa hyvä kustannuskuri ja uuden kaupallisen yhtiömme Nordic Ski Finlandin erinomainen startti yhteistyökumppanihankinnassa ja tuotteistamisessa.

Seuratoiminnasta haluaisin nostaa tässä yhteydessä esille "Lumilajit liikuttavat" -hankkeen. Se on osoittanut jo nyt tarpeellisuutensa. Yli 4500 lasta on jo tässä vaiheessa ilmoittautunut tapahtumiin. Vain lumi puuttuu. Eteläisen Suomen lumettomuus aiheuttaa haasteita hiihtolajien harrastamiselle ja ennen kaikkea kotimaisille kilpailuille sekä seuratoiminnalle. Jaksamista ja hermoja vaaditaan nyt kaikilta. Toivottavasti Uusi Vuosi tuo tähän muutoksen.

Haluan toivottaa kaikille Oikein Rauhallista ja Hyvää Joulua. Ja samalla kiittää kaikkia osapuolia kuluneesta vuodesta. On etuoikeus olla mukana tässä toiminnassa.

Jukka-Pekka Vuori
    Puheenjohtaja