14.4.2016← Takaisin

Hiihtoliiton puheenjohtajan tervehdys, huhtikuu

Hyvät hiihtourheilun ystävät,

Tätä kirjoittaessani olemme juuri esitelleet medialle uuden mäkijoukkueen päävalmentaja Andreas Mitterin laajan toimittajajoukon edessä Lahden uudessa mäkituomarirakennuksessa. Ensimmäinen ulkomainen päävalmentaja on saanut erittäin positiivisen vastaanoton. Urheilullinen ja sosiaalinen tilaus muutokselle oli olemassa. Takana on ollut vaikea kausi. Muutosta on haettava uusien valmentajien, strategian ja uuden toimintatavan avulla. Potentiaalia suomalaiselle mäkimenestykselle on kuitenkin edelleen olemassa. Nyt on viimein avattava se lukko, jolla suunta kääntyy. Yhteisen suomalaisen valmennuslinjan hyväksyminen ja sen kurinalainen noudattaminen ovat kaikki kaikessa. Omissa siiloissa toimiminen ei vie asioita eteenpäin. Se on nyt viimeistään nähty.

Uskon vakaasti, että kierre saadaan oikaistua oikeaan suuntaan. Ja se tietää pidemmällä aikavälillä menestystä, idoleita, harrastajia, positiivista mediahuomiota ja yhteistyökumppaneita. Viimeinen taistelu suomalaisen mäkihyppyperinteen säilyttämiseksi on alkanut. Sotaa ei yksi mies voita. Antakaamme kaikki tuki ja osaaminen Andreas Mitterin ja hänen tiiminsä käyttöön.

Jatkuvuuttakin tarvitaan. Petter Kukkonen jatkaa yhdistetyn maajoukkueen peräsimessä seuraavan kaksivuotiskauden. Joukkueen suunta on ollut Petterin vuonna 2012 alkaneella aikakaudella koko ajan pikku hiljaa ylöspäin. Lahdessa ensi helmikuussa onkin perusteltua realistisille mitalidotuksille. Ilkka Herola on noussut maailmancupissa TOP 10 -tasolle ja parhaimmillaan taistelee jo ensi kaudella voitoista. Nuorten yhdistetyn joukkue puolestaan saavutti MM-pronssia. Harva muistaa, että edellinen nuorten joukkue MM-mitali lajista on 15 vuoden takaa.

Maastohiihdossa loppukausi oli hyvä. Haastoimme jopa Norjan Kanadan Tourilla. Itse asiassa naisissa olimme maailmancupin pisteissä kokonaisuudessaan toinen. Norjan ylivoima on ollut hämmentävää ja yksittäisetkin onnistumiset ovat hieman jääneet tämän hyökyaallon alle. Mutta kuten Sotshin olympialaisissa vuonna 2014 näimme, kaikki on jatkossakin mahdollista. Reijo Jylhä tiiminsä kanssa on analysoinut tiukasti mennyttä kautta ja rakentanut linjanvedot jatkoon. Olen vakuuttunut, että kestävän menestyksen aikakausi maastohiihdossa on pian edessä. Terävimmän kärjen takana saavutimme erinomaisia tuloksia nuorten PM-kisoissa, Nuorten Olympialaisissa ja nuorten MM-kilpailuissa. Ja saimme myös useita uusia hiihtäjiä maailmancupin pisteille.

Kaikille maajoukkueillemme yhteistä on se, että valmistautuminen kotikisoihin aloitetaan riittävän ajoissa. Joukkueiden yhteinen Lahti kick-off training camp pidetään 2.–4.5. Vierumäellä. Siitä alkaa ”Road to Lahti” -projektin huipennus. Tärkeää on olla iskussa heti kauden alussa. Näin myös yleisön kiinnostus kotikisoja kohtaan saadaan viritettyä huippuunsa.

Viime viikolla Kansainvälinen Hiihtoliitto (FIS) ilmoitti meille, että olemme vaarassa tulevaisuudessa pudota mäkihypyssä maailmancupkalenterista. Valitettavasti on todettava, että uhkakuva oli oikeutettu. Kisojen järjestelyt ja investoinnit eivät ole olleet maailmancuptasoa kaikilta osin. Nyt viimeistään oli jokaisen kisajärjestäjän herättävä. Ja näin on tapahtunut. Kilpailupaikkakuntien omilla investoinneilla ja järjestävien seurojen hyvällä yhteistyöllä asioihin ehditään vielä vaikuttaa. Myös Hiihtoliiton edustajien on käytettävä kaikki vuorovaikutustaitonsa FIS:in suuntaan, jotta keltainen valo muuttuu jälleen vihreäksi.

Hiihtoliiton talouden osalta olemme edenneet operatiivisesti annetuissa raameissa. Se on ollut hyvä suoritus. Ulkoisille olosuhteille emme voi mitään. Tuulilotto käänsi katkerasti selkänsä Rukalla. Seurauksena oli katastrofi ja kaikki mäkikisat peruttiin. Maailmancupkisojen peruutukset ja siirrot aiheuttivat meille noin puoli miljoonaa euroa tulonmenetyksiä. Tämä on aiheuttanut väliaikaisen taloushaasteen, jonka ratkaisemiseksi on olemassa selkeä suunnitelma. Emme ole epätietoisessa emmekä myöskään epätoivoisessa tilanteessa. Kahden edellisen tilikauden voitto tasapainottaa tilannetta.

Myynti- ja markkinointiyhtiö Nordic Ski Finlandin (NSF) kautta tehtävä kumppanihankinta on edistynyt erittäin hyvin maastohiihtotuotteiden (maajoukkueet, Suomen Cup yms.) osalta. Yhdistetyllä ja mäkijoukkueella on haastavampaa. Muutoksia ja parannuksia on tehty, jotta tuotteemme olisivat kiinnostavampia yhteistyökumppaneiden silmissä. NSF:n strategian ainoana tavoitteena on kasvu. Toistaiseksi hallituksen yhtiölle asettamat tavoitteet ovat toteutuneet ja tulevaisuus näyttää lupaavalta.

Kuten aiemmin ylhäällä mainitsin, joukkueet painavat nyt täysillä kohti Lahden MM-kisoja. Virallista mitalitavoitetta ei ole asetettu, mutta on sanomattakin selvää, että useampi mitali pitää omissa kotikisoissa saavuttaa. Ja kaikki on vielä täysin omissa käsissämme. Uskon, että Lahden kisoista jää hyvä urheilullinen jälki.

Kisaorganisaatio on tehnyt erinomaista valmistelutyötä. Perinteinen toimintatapa ja malli on aikansa elänyt. Nykypäivänä asiakkaalle pitää tarjota kokonaisvaltainen elämys. Ja esimerkiksi jokainen kisapäivä pitää teemoittaa mahdollisimman houkuttelevaksi. Hyvä tuotteistus ja tarjoaman paketointi on kaikki kaikessa. Urheilun sisältö ratkaisee kuitenkin lopullisen kokonaisonnistumisen. Se ei ole muuttunut miksikään. Kisoista ei ole tulossa mitään automaattista rahakonetta. Sen haluan kaikkien huomioivan. Tarvitsemme huippuluokan suorituksia kaikilla osa-alueilla, jotta pääsemme säädylliseen taloudelliseen tulokseen. Tässä tehtävässä tarvitaan kaikkien lujaa panosta. Hiihtoliitto kantaa kisoista taloudellisen vastuun ja meidän pitää jatkaa suomalaisen hiihtourheilun eteenpäin viemistä kohti visiotamme ”Maailman Paras Lumella”.

Haluan toivottaa teille kaikille hyvää huhtikuun jatkoa.

Tapaamisiin ja kuulumisiin,

Jukka-Pekka Vuori