9.2.2018← Takaisin

Hiihtoliiton puheenjohtajan tervehdys

Hyvät lumilajien ystävät,

Joulukirjeessäni toivoin kovasti hangen korkeita nietoksia ja lunta tulvillaan olevaa talvisäätä. Toiveeni on selvästi kuultu, sillä lunta on nyt koko maassa. Pohjois- ja Itä-Suomessa sitä on ennätyksellisen paljon ja Etelä-Suomessakin ilahduttavan paljon. On ollut hienoa nähdä, kuinka runsaasti pääkaupunkiseudullakin on innokkaita hiihdon harrastajia, kunhan olosuhteet sen mahdollistavat.

Tämän vuoden Urheilugaala oli taas upea tapahtuma. Saimme jälleen kokea sykähdyttäviä ja liikuttavia hetkiä. Hiihtourheilun kannalta oli hienoa, että Iivo Niskanen valittiin Vuoden Urheilijaksi ja Olli Ohtonen Vuoden Valmentajaksi. Lisäksi Krista Pärmäkoski ja Matti Heikkinen olivat kymmenen parhaan joukossa. Viime talven hyvä menestys Lahden MM-kisoissa näkyi vahvasti valinnoissa.

Etelä-Korean talviolympiakisat alkavat juuri näillä hetkillä. Alkukausi on ollut omien urheilijoidemme osalta lupauksia antava. Hyviä sijoituksia on ollut kymmenen joukkoon ja jopa podiumille saakka. Toisaalta on noussut esiin kysymyksiäkin, kun on ollut lieviä sairastumisia. Tilanne näyttää juuri kisojen kynnyksellä kuitenkin hyvältä.

Pidimme yhteistyökumppanitilaisuuden Helsingissä keskiviikkona 7.2. Meillä oli ilo olla videoyhteydessä hiihtomaajoukkueemme kanssa. Joukkueessa oli silminnähden hyvä ja luottavainen henki. Huumori kukki ja kaikki olivat ainakin sillä hetkellä terveenä. Sää PyeongChangissa on hyytävän kylmä ja se on pitänyt ottaa huomioon valmistautumisessa. Sää on toki kaikille sama ja joukkueemme suhtautui asiaan sen mukaisesti.

Kilpailu huippusijoituksista on äärettömän tiukkaa ja potentiaalisia mitalisteja on entistä enemmän ja useammasta maasta. Urheilijamme taustajoukkoineen ovat jatkaneet sitä hyvää työtä, joka Lahdessa johti hienoon menestykseen. Uskon vahvasti omien urheilijoidemme hyvään menestykseen myös PyeongChangissa.

Olympiakisat ovat luonnollisesti suuren huomion kohteena seuraavien viikkojen aikana. Elämme talviurheilun sesonkiaikaa ja meidän lajeissamme tapahtuu kotimaassakin paljon. On kansallisia kisoja, Skandinavia Cup Norjassa ja perinteinen Finlandia-hiihto olympiakisojen päätösviikonloppuna.

Hiihdon, yhdistetyn ja mäkihypyn päävalmentajavalinnat ovat herättäneet paljon mielenkiintoa ja keskustelua. Valintaprosessit ovat meneillään kaikissa lajeissa. Samaan aikaan olemme hyvissä ajoin valmistelleet ensi kauden budjettia, joka antaa valmennukselle ja valmentajille raamit, joissa toimitaan.

Maastohiihdon päävalmentaja julkistetaan Salpausselän maailmancupin kisojen yhteydessä. Meillä on hyviä ehdokkaita. Saamme Reijo Jylhän ja hänen tiiminsä erinomaiselle työlle varmasti hyvät jatkajat. Myös yhdistetyn ja mäkihypyn osalta valmentajavalinnat etenevät suunnitellusti. Tavoitteena on, että nämä valinnat julkistetaan maaliskuun aikana.

Hiihtoliiton vuosille 2013–2020 tehdyn strategian ydinkohtia ovat huippu-urheilumenestyksen turvaaminen pitkällä tähtäimellä, seuratoiminnan kehittäminen ja olosuhteiden parantaminen. Luonnollisesti taloudellisten toimintaedellytysten turvaaminen on kaiken tämän peruskivijalka, johon pitää panostaa todella paljon. Päätimme johtokunnan kokouksessa 6.2.2018 käynnistää strategian päivitysprosessin vielä tämän kevättalven aikana. Osallistamme tähän myös kentän toimijoita ja myös kevään Seuraneuvottelupäivillä 27. - 28.4.2018 asiaa työstetään seurojen edustajien kanssa. Palataan tähän asiaan kevään aikana.

Paljon asioita on siis meneillään ja monta palloa ilmassa. Niin toki pitää ollakin aktiivisen liiton toiminnassa. Nyt aletaan kuitenkin keskittyä Etelä-Korean olympialaisiin.  Vuorokausirytmi saattaa jonkin verran muuttua täällä kotioloissakin ja aikaisia herätyksiä on tiedossa. Mehän olemme hyvin valmistautuneet, joten kuntomme kestää varmasti.

Toivotaan urheilijoillemme onnistumisen riemua ja sen myötä ilon hetkiä koko Suomen kansalle.

Talviurheiluterveisin,

Markku Haapasalmi